GURU BERKESAN- SATU PANDANGAN PERIBADI
Tugasan ini mengulas tindakan saya sebagai seorang
pendidik di sekolah. Pandangan konvensional mengatakan tugas guru adalah
mengajar dan mendidik. Akan tetapi pelbagai teori dan dapatan kajian terbaharu
menunjukkan bahawa ruang lingkup tugas guru adalah lebih meluas dan tidak
terhad di sekolah atau di dalam bilik darjah sahaja. Guru pada masa ini
berfungsi sebagai pemudah cara. Dalam konteks ini saya perlu merungkaikan
segala kesulitan yang dihadapi oleh pelajar bukan sahaja dalam pelajaran malah
dalam hidup bersosial juga. Saya memahami sosio emosi dan latar belakang
pelajar sebelum saya memulakan setiap sesi pengajaran. Pengajaran seumpama ini
akan terus sebati dalam jiwa pelajar berbanding kaedah konvensional yang
menuntut saya perlu menghabiskan sukatan pelajaran dalam jangka waktu yang
ditetapkan.
Guru yang berkesan akan membentuk kumpulan yang
lebih kecil supaya setiap pelajar dalam kelas tersebut boleh belajar. Saya
tidak mahu seorang pelajar pun boleh terlepas daripada proses pembelajaran.
Dalam hal ini saya sentiasa memikirkan kaedah yang kreatif dan inovatif untuk
menghidupkan suasana pengajaran dan pembelajaran dalam kelas saya. Pengajaran
dan pembelajaran (P&P) yang efektif, menarik dan seronok mendorong pelajar
untuk datang ke sekolah dan belajar. Saya perlu menunjukkan komitmen yang
tinggi dalam bilik darjah. Saya perlu turut serta dalam pembelajaran kerana
pelajar dapat merasai bahawa saya adalah sebahagian daripada mereka. Maka
dengan ini minat untuk belajar akan menjadi lebih berkobar-kobar. Dalam tugasan
ini dikupas juga sedikit sebanyak tentang ciri-ciri perwatakan yang perlu saya
miliki dan menjadi role model yang sepatutnya supaya profesion saya sering
dipandang tinggi dan dihormati oleh pelajar. Saya bukan sahaja ingin menjadi
sumber inspirasi kepada pelajar saya untuk belajar malah saya perlu menjadi
agen perubahan. Saya perlu membawa perubahan dalam bilik darjah. Dan
perubahan-perubahan ini diharapkan dapat dialami oleh pelajar sehingga menjadi
pelajar yang cemerlang dalam akademik dan juga bukan akademik.
Pelaksanaan kurikulum baru telah mendapati bahawa
pendidik yang berkesan mengamalkan tiga gaya fasilitator perubahan iaitu
pencetus, pengurus dan petindak balas (Haris Md.Jadi, 2002). Pelaksanaan
kurikulum di negara kita adalah sama, namun dari segi kualiti dan kuantiti
didapati bahawa guru-guru yang mengamalkan gaya perubahan pencetus adalah lebih
berjaya berbanding guru-guru yang megamalkan gaya pengurus dan petindak balas.
Gaya perubahan ini sebenarnya satu kombinasi tingkah laku, keprihatinan dan
pengetahuan guru serta penegasan terhadap tindakan-tindakan yang diambil oleh
guru tersebut. Sebagai pendidik saya akan mengamalakn ketiga-tiga gaya
tersebut. Saya perlu mempunyai pandangan yang sangat tinggi terhadap P&P
dalam bilik darjah. Saya mempunyai jangkaan tinggi terhadap pelajar saya dan
jangkaan tersebut akan saya jelaskan melalui pelbagai slauran. Sekiranya
didapati topik yang saya ajar berfaedah kepada kepada pelajar, saya akan
membuat pengubahsuaian terhadap topik tersebut mengikut kesesuaian dan
keperluan pelajar. Sebagai pemudah cara yang mengamalkan pencetus saya sentiasa
mendpatkan maklum balas daripada pelajar.
Faktor yang paling banyak menyumbang kepada kejayaan
pelajar di sekolah ialah keupayaan dan kesungguhan guru merancang dan melaksanakan
proses pengajaran dan pembelajaran (P&P) yang berkesan dan
memberangsangkan. Pendekatan pengajaran formal semata-mata tidak menghasilan
kesan penghasilan atau pencapaian pelajar yang memuaskan. Kajian-kajian
menunjukkan bahawa pendekatan pengajaran yang informal dan fleksibel iaitu
pengajaran yang tidak dikongkong oleh skema dan jadual waktu umumnya lebih
efektif. Kepelbagaian kaedah pengajaran yang berunsurkan minat, perasaan, harga
diri, pengalaman dan cita rasa pelajar yang terlibat mampu menjana suasana
P&P yang interaktif dan impilkasinya pula berpanjangan. Kaedah pengajaran
yang tidak bersifat arahan sehala semata-mata tidak mencetuskan pengalaman
‘hands on’ kepada pelajar-pelajar berkenaan.
Sebagai seorang pendidik saya amat menekankan kreativiti
dalam P&P dalam kelas saya. Saya harus kreatif memujuk dan mempengaruhi
pelajar saya untuk mereka berusaha memperbaiki kelemahan diri pelajar.
Kebanyakan pelajar di sekolah saya mempunyai perasaan rendah diri dan sikap
anti belajar yang melampau. Saya tidak boleh menyampaikan sesuatu maklumat
kepada pelajar saya dengan terburu-buru. Dalam konteks ini keberkesanan guru
melaksanakan sebarang aktiviti P&P tidak boleh dinilai berdasarkan
keupayaan pelajar menyelesaikan semua kandungan kurikulum yang ditetapkan dalam
jangka waktu tertentu semata-mata. Saya harus kreatif merangsangkan minat dan
menaikkan semangat untuk belajar dalam kalangan pelajar saya.
Saya harus memindahkan pengetahuan yang ada pada
saya secara informal dan mesra. Sebagai contohnya apabila mengajar subjek
Kemahiran Hidup untuk Tingkatan 3, saya tidak pernah menyampaikan ilmu daripada
buku teks terus kepada pelajar. Biasanya saya minta pelajar saya mencuba
melakukan sesuatu setelah arahan pertama diberi. Setelah pelajar mencuba dengan
sendiri dan barulah saya minta mereka merujukkan aktiviti tersebut dalam buku
teks. Dalam setiap suasana P&P, saya mempelbagaikan kaedah yang berbeza.
Kaedah yang pelbagai ini meningkatkan pemahaman pelajar dan mengelakkan
kebosanan. Selain ‘hands on’ saya juga menyampaikan pelajaran secara bertulis
melalui bahan-bahan edaran, menulis kata-kata kunci dengan warna yang berlainan
serta menggunakan lakaran dan peta minda. Penulisan di papan tulis atau di
kertas mahjung perlulah tertib dan teratur.
Selain kreatif, saya juga akan memastikan P&P
saya lebih efektif, menarik dan seronok. Saya akan memberi peluang kepada
pelajar untuk melaksanakan aktiviti kumpulan yang berstruktur dan bersistem,
bukannya secara ‘ad hoc’ dan mengelirukan. Supaya kelas kita lebih dinamik,
saya akan mewujudkan interaksi dua hala sama ada antara guru dengan pelajar
atau pelajar dengan pelajar. Dengan ini tidaklah berlaku pendominasian oleh
sesuatu kumpulan atau individu dalam P&P. Setiap kumpulan yang dibentuk
hendaklah bersifat hetrogen (Berryman, 2002). Kumpulan hetrogen ini merujuk
kepada aspek jantina, ras, latar belakang dan tahap kebolehan individu.
Pembentukan kumpulan ini memudahkan aktiviti yang akan dijalankan. Untuk
menjadikan P&P yang lebih menarik dan efektif saya akan membina persekitaran
pembelajaran yang positif.
Saya akan melayan semua pelajar sama rata. Apabila
seseorang guru bersikap adil dalam melayan pelajar maka pelajar itu faham
bahawa guru mengambil berat tentang kejayaan individu. Misalnya kekerapan
pelajar perempuan atau lelaki untuk menjawab soalan dan kekerapan kumpulan
etnik yang majoriti atau minoriti untuk terlibat dalam aktiviti bilik darjah
perlulah sama. Jika pelajar menjawab soalan yang diajukan dengan betul saya
akan memberi ganjaran supaya pelajar itu berbangga dengan jawapannya di hadapan
rakan-rakan mereka.
Saya sangat percaya bahawa setiap pelajar dalam
kelas saya boleh belajar. Saya akan menjelaskan kepada pelajar bahawa jangkaan
atau ekspektasi saya adalah tinggi terhadap mereka. Oleh itu mereka hendaklah
memfokuskan perhatian terhadap pembelajaran. Saya sentiasa beredar dalam kelas
sambil memantau kerja-kerja pelajar dan memberi sokongan dan galakan apabila
mereka menghadapi sesuatu masalah. Pelajar akan belajar dengan baik apabila
pembelajaran dalam kelas dinamik dan aktif, dilaksanakan mengikut konteks dan
dalam keadan yang stabil. Tugas penting guru ialah menjelaskan dan
mendemonstrasikan tingkah laku yang diharapkan kepada pelajar. Apabila saya
yakin dan cekap dalam persembahan pengajaran, maka saya sudah melahirkan asas
pembelajaran yang efektif. Saya akan menyediakan bahan dan meneliti pelajaran
lebih awal untuk menguasai maklumat mengenai pelajaran dan kemahiran
penyampaian pelajaran.
Saya mengelakkan komunikasi yang negatif untuk
mewujudkan P&P yang lebih efektif. Sekiranya guru menjerit kepada pelajar,
ini bermaksud guru tersebut telah merosakkan persekitaran pembelajaran. Jika
guru menyindir atau mengecil-ngecil dan merendah-rendah kebolehan pelajar, guru
telah menyebabkan pelajar tawar hati untuk terlibat dalam pembelajaran.
Tindakan guru memarahi pelajar dengan kasar menyebabkan pelajar berasa malu
dengan rakan dan ini akan menjejaskan kepercayaan pelajar terhadap pelajaran
dan guru. Saya sebagai pendidik akan mengelakkan komunikasi negatif seumpama
ini untuk melahirkan pembelajaran yang lebih positif, mesra dan menarik.
Peranan guru tidak hanya berfokus pada P&P
sahaja. Guru juga berfungsi sebagai pakar penentu. Mereka bekerja sebagai
penguasa ke atas masalah pelajar dan harus mencari penyelesaiannya. Saya
sebagai guru perlu bertindak sebagai penterjemah dan orang tengah dalam saluran
komunikasi terbuka (permasalahan dua hala dan penyelesaiannya). Dengan berbuat
demikian saya akan mendapat kepercayaan pelajar dan bertanggunjawab
mengenalpasti masalah, membangunkan program dan melaksanakan program. Selain
itu saya hendaklah memudahkan komunikasi. Dalam konteks ini saya berperanan
sebagai broker maklumat. Saya berperanan sebagai penghubung, penterjemah dan
penyampai maklumat kepada pelajar.
Saya juga hendaklah menjadi pendengar komunikasi
yang berkesan. Saya terlibat dalam pembuatan keputusan dalam bilik darjah yang
mempunyai kepentingan bersama seperti mengadili, interaksi, mengadakan
perbincangan, mengulas pandangan, mendapatkan reaksi dan memperbetul keadaan
dengan hubungan komunikasi. Selain itu, saya sebagai fasilitator komunikasi
perlu menyediakan komunikasi dan menyediakan komunikasi untuk meningkatkan
kesedaran dan pemahaman pelajar tentang sesuatu perkara yang dipelajari di
sekolah.
Justeru itu sebagai fasilitator penyelesai masalah
saya berperanan sebagai ahli kumpulan pengurusan dan memandu pelajar-pelajar
saya melalui proses penyelesaian masalah yang rasional iaitu melibatkan semua
bahagian organisasi sekolah dalam perancangan kurikulum dan kokurikulum. Saya
perlu berkerjasama dengan guru-guru lain untuk mengenali masalah dan
penyelesaian masalah. Guru sebagai fasilitator penyelesai masalah juga menjadi
sebahagian daripada ahli kumpulan perancangan strategik dan melaksanakan proses
komunikasi dalam bilik darjah ( Banburry, 2003). Saya selaku penyelesai masalah
pelajar, akan melakukan perubahan bersama-sama dengan guru-guru lain. Malah
saya juga bertanggungjawab menentukan staf sekolah yang sesuai untuk
menjalankan kerja-kerja komunikasi dalam bilik darjah.
Kejayaan seseorang guru di sekolah ditentukan
melalui kebolehan mereka membangunkan kemahiran mengumpul maklumat daripada
sukatan kurikulum dan daripada sumber luaran. Penilaian yang berterusan akan
dilakukan dan setiap cadangan yang diformulakan oleh guru perlu mendapat
kelulusan daripada pihak pengurusan organisasi. Kebanyakan aktiviti komunikasi
dengan pelajar memerlukan kerjasama dan kadangkala melalui unit organisasi lain
seperti kakitangan personel, persatauan ibu bapa dan guru, badan bukan kerajaan
ataupun masyarakat setempat. Sebagai guru saya perlu mempelajari cara dan
teknik terbaik untuk membujuk pelajar-pelajar saya agar profesion sebagai
perantara menjadi lebih efektif.
Semua bentuk P&P dalam bilik darjah mestilah
bermula dengan komunikasi yang berkesan. Guru mestilah mahir menyampaikan
gagasan dan matlamat mereka kepada pelajar. Guru yang baik mestilah mantap daya
pemerhatiannya, tajam pendengarannya, petah berbicara dan pandai berkomunikasi.
Oleh itu, semua sesi pengajaran memberikan
tumpuan kepada peningkatan kemahiran berkomunikasi.
Sesi-sesi awal pengajaran memberikan tumpuan kepada kemahiran komunikasi
kendiri dan peribadi, dan sesi-sesi berikutnya pula menekankan komunikasi dalam
pasukan.
Sebagai guru saya harus mendengar rintihan dan
luahan pelajar. Guru akan menjadi lebih mantap dengan mendengar pandangan dan
keperluan pelajar. Apabila saya mendengar masalah pelajar, ini tidak terbatas
semata-mata kepada mendengar apa yang dikatakan oleh seorang pengawas, kawan
atau pesaing, tetapi termasuklah juga menilai dan menghargai pendapat dan
pandangan mereka. Seorang guru yang berkesan, seperti seorang pemimpin yang
berkesan, merupakan seorang pelajar yang belajar daripada apa yang
didengarinya. Setelah saya mendengar maslaah pelajar dalam bilik darjah. saya
hendaklah membina konsensus. Membina konsensus merupakan satu proses membuat
keputusan dalam pengajaran dan pembelajaran yang
berjaya.
Melalui pertukaran pandangan, pelajar-pelajar dalam
kumpulan, pasukan atau organisasi yang lebih besar dapat memahami
perkara-perkara yang telah dipersetujui bersama oleh mereka. Keputusan digubal
melalui persefahaman bersama tentang pelbagai jalur pemikiran dan kemungkinan.
Jika perselisihan pendapat tidak dapat diselesaikan, maka kumpulan tidak akan
mengambil tindakan. Meskipun pembinaan konsensus seringkali mengecewakan dan
memerlukan waktu yang lama, namun usaha tersebut melahirkan kata sepakat yang
boleh diterima dan dilaksanakan oleh semua pelajar. Dengan yang demikian
permuafakatan dapat dipupuk dan seterusnya perpaduan dapat diwujudkan dalam kalangan
pelajar berbilang bangsa.
Sebagai seorang pendidik saya akan berusaha
membentuk nilai-nilai bersama. Kumpulan-kumpulan kecil dan besar dalam bilik
darjah akan memperoleh manfaat daripada usaha membentuk nilai bersama. Dengan
cara berdialog, membina konsensus dan berkongsi pengalaman, akan berkembanglah
satu gugusan nilai-nilai dan prinsip-prinsip teras yang telah sama-sama turut
dirumus oleh setiap pelajar dan setiap pelajar akan berasa mempunyai hak
terhadapnya. Nilai bersama merupakan pendekatan saling menyesuaikan dan
bersifat anjal dalam usaha membentuk matlamat yang dipengaruhi oleh sekumpulan
pelajar. Apabila sesuatu kumpulan merumus suatu pengertian bersama, maka setiap
orang anggota kumpulan itu akan bergerak dalam satu kerangka yang dimilikinya
bersama dan dia turut mempunyai tanggungjawab bersama . (Abu zahar Abu Bakar,
1992).
Untuk menjadikan P&P lebih menarik saya sebagai
pendidik akan membangunkan perkongsian pembelajaran. Hasil sesuatu perkongsian
itu menggambarkan pemikiran dan kegiatan pelajar saya. Sesebuah bilik darjah
dengan para pelajarnya melaksanakan arahan-arahan dengan efisien lagi berkesan
bukanlah suatu bilik darjah yang berasaskan perkongsian pembelajaran jika para
pelajarnya tidak mempersoalkan adakah aktiviti mereka itu relevan, menilai
sejauh mana aktiviti itu boleh diperbaiki, atau berkongsi segala sesuatu yang
telah dipelajari. Usaha membina perkongsian pembelajaran merupakan suatu
pendekatan merenung ke dalam diri pelajar dan pembelajaran secara kolektif
dalam usaha pembinaan institusi.
Usaha ini melibatkan kesedaran kendiri dan
perenungan kendiri pelajar terhadap tujuan dan kegiatan perkongsian tersebut.
Oleh yang demikian, suatu perkongsian pembelajaran merupakan interaksi dalam
kalangan pelajar yang melahirkan perenungan, penilaian dan pengetahuan yang
akan memantapkan serta mempercepat tercapainya matlamat perkongsian
pembelajaran. Perkongsian pembelajaran melahirkan persekitaran belajar yang
dinamik, yang mendorong penyertaan dan amat produktif sifatnya, serta memungkinkan
setiap pelajar dapat menimba ilmu sambil mempertingkatkan kemampuan diri
sendiri dan kemampuan rakan-rakan mereka (Underwood, 1987). Pemudah cara yang
berkesan harus mendengar dan belajar bersama-sama para pelajar. Peranan saya
ialah mengatur pertemuan dan memandu para pelajar dalam latihan-latihan
kumpulan. Saya bukan merupakan pakar tentang kepimpinan atau tahu tentang serba
sesuatu. Perbincangan yang berjaya perlu saya hasilkan daripada semua pelajar
dalam sesuatu kumpulan.
Guru yang berkesan hendaklah bijak memandu arah
perbincangan. Ada kalanya saya mungkin ingin memandu perbincangan kumpulan ke
arah yang baru melalui soal jawab yang mendalam. Tugas saya bukanlah untuk
menentukan hasil perbincangan tetapi sekadar memimpin arah tujuannya, sambil
senantiasa mengingati bahawa tidaklah ada suatu pendapat yang lebih benar atau
lebih sahih. Dengan cara yang demikian saya akan dapat memastikan bahawa setiap
pelajar memberikan sumbangan terhadap perkongsian pembelajaran dan ilmu.
Seorang pemudah cara yang baik akan menimbulkan suasana saling mempercayai
serta tidak berat sebelah dan memungkinkan setiap pelajar berasa selamat dan
selesa untuk menyatakan pandangan secara jujur tanpa menghadapi tekanan atau
kemungkinan diadili atau diserang.
Suasana tersebut juga memungkinkan para pelajar
berasa selesa menyatakan bantahannya terhadap pelajar lain secara mendalam
tetapi penuh hormat. Saya sebagai guru yang penyabar tidak akan berasa risau
jika terdapat keadaan senyap yang lama selepas sesuatu pendapat dikemukakan
oleh pelajar. Tempoh masa yang demikian itu merupakan kesempatan para pelajar
berhenti sejenak untuk merenung dan mengumpul rasa keyakinan diri untuk
menyatakan pandangan mereka.
Setelah memandu saya akan merangsang perbincangan.
Sepanjang sesi-sesi pengajaran pelbagai soalan telah diajukan untuk
memberangsang perbincangan dan perbahasan dalam kalangan pelajar. Soalan-soalan
itu hanyalah sekadar garis panduan untuk memimpin kumpulan meneroka pelbagai
tema pembelajaran. Selagi kumpulan berada dalam lingkungan perbincangan yang
relevan dan bermakna, saya haruslah membiarkan mereka menyimpang daripada
persoalan yang telah dikemukakan. Selain itu, saya ingin menggunakan kaedah
latihan atau taktik yang lain atau yang berbeza daripada apa yang terdapat dalam
buku ringkasan mengajar saya. Jika saya mengenal pasti pelajar-pelajar tertentu
yang malu atau kurang yakin untuk bercakap, maka saya akan mengajukan pendapat
saya dan meminta salah seorang daripada pelajar yang lain mengulas pendapat
saya itu. Selagi saya peka terhadap keperluan individu dan kumpulan, saya lebih
berhati-hati dan memberi dorongan, malah turut serta dalam tanggungjawab
pembelajaran. Maka dengan ini saya telah menjalankan peranan pemudah cara
dengan berkesan.
Ada kalanya guru sebagai pemudah cara dalam P&P
terpaksa memandu perbincangan dengan menjadi seorang penjaga masa yang berkesan
serta senantiasa mengingatkan para pelajar akan agenda pengajaran pada hari
berkenaan( Burden, 1999). Meskipun bilangan anggota dalam kumpulan pelajar
mungkin berbeza-beza, namun amat baik untuk selalu mengingatkan para pelajar
supaya mengutarakan pendapat mereka dengan ringkas, tidak membiarkan seseorang
atau segelintir pelajar memonopoli perbincangan. Hal ini lebih-lebih lagi
diperlukan dalam latihan-latihan yang melibatkan penyertaan dan penceritaan
oleh setiap pelajar. Cara yang terbaik untuk mengingatkan para pelajar supaya
mereka tidak menyimpang daripada tajuk adalah dengan mengemukakan pendapat dan
arahan saya kepada kumpulan dan bukannya kepada mana-mana individu pelajar.Ada
juga baiknya jika para pelajar digalakkan supaya mendengar pendapat rakan-rakan
sekumpulan mereka dan membina perbincangan daripada pendapat-pendapat yang
telah dikemukakan sebelum itu.
Walaupun saya bertanggungjawab untuk memandu setiap
sesi pengajaran hingga ke akhirnya, namum saya tidaklah semestinya mengarahkan
semua aktiviti atau memudah cara semua perbincangan. Berkongsi tanggungjawab
boleh dan sepatutnya merupakan sebahagian daripada usaha saya melaksanakan
kegiatan sesi pengajaran. Suatu langkah mudah ialah menggalakkan pelajar secara
sukarela membuat catatan untuk seluruh kumpulan, membaca arahan atau naratif
daripada buku teks dan/atau menjadi pemudah cara perbincangan. Dengan meyakinkan
para pelajar bahawa mereka tidak perlu risau tentang ejaan sewaktu membuat
nota, atau sebutan sewaktu membaca, maka para pelajar akan berasa selesa dan
pelajar-pelajar yang lain pula akan berasa terdorong untuk memberikan
sumbangan. Bagaimanapun terpulanglah kepada diri saya sendiri adakah saya mahu
turut serta dalam perbincangan. Namun demikian, senantiasalah beringat bahawa
oleh sebab saya menyelaras setiap sesi pengajaran dan “mempunyai kuasa,” para
pelajar mungkin akan memberikan pertimbangan yang lebih terhadap semua
pandangan dan saranan saya. Oleh yang demikian, amatlah penting bagi saya
mengehadkan campur tangan saya dalam perbincangan kumpulan.
Peranan guru tidak hanya sebagai pemudah cara, malah
guru juga perlu menjadi agen perubahan dan menjadi sumber inspirasi kepada
masyarakat khususnya kepada para pelajar. Kegemilangan negara bergantung kepada
kualiti sumber manusia serta tahap pendidikan sebagai teras kepada pembangunan
serta kemajuan negara yang landasannya dimulakan oleh guru-guru. Peranan para
guru paling strategik dalam menentukan masa depan negara dan bangsa. Sebaik
manapun sesuatu sistem pendidikan itu dibentuk, sistem itu tidak akan mencapai
tujuannya jika guru-guru merupakan agen dan penggerak utama dalam proses
pendidikan, tidak memiliki sikap dedikasi dan komitmen terhadap profesion
perguruan yang merupakan tugas dan sekaligus amanah yang wajib ditunaikan
dengan sebaik-baiknya. Perasaan tanggung jawab lahir dari hati yang luhur dan
ikhlas semata-mata kerana dedikasi dan komitmen ada hubungannya dengan iman.
Guru-guru jelas memainkan peranan yang besar dalam
menghasilkan generasi yang berpendidikan, berkemahiran, berbudaya ilmu,
bertakwa dan berakhlak selaras dengan Falsafah Pendidikan Negara bagi membawa
negara ini ke hadapan pada tahap pencapaian yang setanding dengan bangsa-bangsa
yang maju (Kementerian Pelajaran, 1992). Saya sebagai pendidik yang dedikasi
bukan sahaja menjalankan tugas saya dengan berkesan malah sentiasa mencari
jalan menambah ilmu dan kemahirannya untuk meningkatkan kecekapan dalam
pengajaran dan peka terhadap perkembangan profesionnya di samping tidak
mengabaikan tugas sosial terhadap masyarakat. Oleh itu, hanya guru-guru
dedikasi yang mengambil berat tentang pelajar-pelajarnya dapat memberikan
sumbangan menjadikan Malaysia sebagai negara yang terpuji yang terkenal dengan
tradisi intelek, cemerlang dalam bidang sosioekonomi dan budaya serta mempunyai
kualiti kehidupan yang tinggi.
Untuk menjadi teladan kepada pelajar, saya juga
bertekad menjadi guru yang unggul bagi pembinaan insaniah pelajar dan
pembangunan negara secara amnya. Saya perlu memandang ke hadapan untuk
kebahagiaan generasi akan datang di negara yang berdaulat. Sebuah negara yang
unggul berhasil mewujudkan satu ketamadunan yang mempunyai masyarakat yang
berdisiplin, berhemah tinggi berilmu, beriman serta berakhlak mulia.
Pembentukan ketamadunan memerlukan kesegaran budaya berfikir ke arah mewujudkan
pelajar yang bertanggungjawab serta pengukuhan akidah. Mentradisikan budaya
berfikir dalam kalangan pelajar merupakan anak kunci bagi kemajuan dan
keunggulan sesebuah negara.
Pendidikan adalah wadah bagi pembentukan manusia dan
ilmu. Pendidikan seharusnya mendukong hasrat pembangunan insan yang berilmu,
beriman, beramal soleh dan berakhlak mulia. Bagi saya ilmu bukan sekadar
maklumat. Malah prasyarat llmu ialah kebenaran maklumat di samping membawa
makna kepada pelajar sehingga mereka menjadi masayarakat yang berguna kepada
watan dan nusa. Kecemerlangan akademik belum bererti kecemerlangan kehidupan.
Kecerdasan otak, kemahiran teknologi belum dapat melindungi pelajar-pelajar
saya daripada sifat-sifat kehaiwanan. llmu yang memuncak tanpa iman boleh
mendorong pelajar saya menjadi makhluk pintar tetapi perosak dan berbahaya.
lnsan yang berkemahiran dan berakhlak mulia adalah insan yang diharap mampu
memanfaatkan demi kepentingan manusia sejagat. Pada hakikatnya kecemerlangan
sahsiah pelajar adalah berasaskan kepada kesepaduan ilmu, amal dan iman.
Untuk mengwujudkan dan menjamin kesepaduan ilmu,
amal dan iman maka adalah perlu bagi saya untuk mendidik dan menjadi idola
kepada pelajar saya dengan memperlihatkan perwatakan yang positif dan sempurna.
Dalam proses ini saya mempunyai peranan yang utama lagi mulia dalam memindahkan
ilmu yang baik, meninggikan adab, serta sikap murni yang diredhai Tuhan. Saya
juga akan memberi petunjuk ke arah jalan yang benar dan sebagai pemudahcara
proses pembelajaran.
SENARAI RUJUKAN
Abu Zahari bin Abu Bakar (1992). Psikologi
Pendidikan Untuk Guru. Petaling Jaya : Pustaka Delta Pelajaran Sdn. Bhd.
Banburry,M.M.(2003). Classroom Management. Boston :
Allyn and Bacon
Berryman, S.E. (2002). Designing Effective Learning
Environments. Institute of Education and tThe Economy, New York
Burden, P.R (1999). Methods For Effective Teaching
(2nd Ed) Boston : Allyn and Bacon
Haris Md.Jadi (2002). Reformasi Kurikulum Dalam
Sistem Pendidikan Di Malaysia: Suatu Kritikan. Diges Pendidik, Jilid 2. Bil.
1/2002, 23-31, Universiti Sains Malaysia
Kementerian Pelajaran Malaysia (1992). Buku
Penerangan Kurikulum Bersepadu Sekolah Menengah. Kuala Lumpur : Pusat
Perkembangan Kurikulum
Underwood (1987). Effective Class Management. New
York : Longman
No comments:
Post a Comment