Tuesday, May 19, 2020

Penyemakan karangan


KARANGAN di bawah ini adalah satu contoh penyemakan saya. Pelajar masih mengekalkan imbuhan yang salah dan banyak menggunakan singkatan. Sila elak kesalahan-kesalahan ini. Semua pembetulan telah dihuraikan di bawah esei dengan rujukan nombor H1 hingga H27. Selamat membaca.

Punca[H1] -punca remaja semakin hilang sikap patriotisme kerana kehidupan remaja sekarang  terlalu mewah.Apa yang mereka kehendaki [H2] ,semuanya dapat [H3] contohnya pakaian dan telefon bimbit berjenama[H4] .Hal ini menyebabkan semangat  patriotik mereka jadi [H5] lemah dan tidak begitu bersemangat patriotik.Punca yang lain ialah mereka tidak mengambil bahagian lebih[H6]  aktif dalam kegiatan ko-kurikulum.[H7] 

Selain[H8]  itu,masyarakat dulu hidup dalam kelompok mereka kerana tak ada usikan dan pengaruh luar.Tetapi lama-kelamaan hidup tertutup ini berubah kepada masyarakat terbuka kerana pengaruh sosialisasi dengan[H9]  dunia luar dan masyarakat luar .Remaja berpeluang belajar di bandar dan apabila mereka dah [H10] lulus,mereka boleh cari [H11] kerja di bandar-bandar kerana bandar mempunyai banyak kerja[H12]   yang menarik.

Motif[H13]  dan gaya hidup berubah[H14]  ,ikatan kekeluargaan menjadi longgar .Interaksi dan komunikasi dua hala ibu bapa dengan anak jarang-jarang  berlaku.Hal ini menyebabkan remaja terabai dan kurang dapat [H15] kasih sayang .Mereka lebih terdedah kepada pengaruh rakan sebaya.Banyak remaja terbabit dalam gajala sosial termasuklah kempulan Mat Reempiy [H16] yang menunggang motosikal secara berbahaya.

Di samping itu,mereka tidak dididik di sekolah tentang semangat patriotik dan tidak tahu mengharumkan nama dan imej negara melalui aktiviti berfaedah[H17] .Mereka tidak ada [H18] semangat juang dan jati diri yang tinggi .Mereka[H19]  hanya mencukupkan syarat[H20] . Daya ketahanan diri tidak diasuh dalam subjek Sejarah dan Pendidikan Moral atau Sivik .Ketahanan fizikal tidak[H21]  dibina melalui aktiviti badan beruniform atau aktiviti perkhemahan pergerakan pengakap yang jarang diadakan.

Akhir sekali,semua pihak harus bertanggungjawab sebenarnya .Bagai aur dengan tebing [H22] ,jangan tuding jari kepada sesiapa [H23] .Sekarang masa kita bertindak[H24]  ,janganlah[H25]  biarkan remaja kita semakin hanyut dalam mimpi indah seperti kemewahan hidup.Ibu bapa khususnya berperanan[H26]  di rumah untuk menghela remaja kembali kepada semangat perjuangan melalui pemupukan semangat dan roh pejuang-pejuang msa [H27] lampau.

KOMEN :  Saya sudah minta pelajar mesti tukarkan imbuhan. Sebelum memulakan ayat, pastikan tiada koma di hadapan. Pelajar gagal memahami penanda wacana yang ditekankan dalam kelas tuisyen saya. 









 [H1]Sepatutnya pendahuluan dimulakan dengan satu penyataan umum seperti. Banyak pihak mempersoal  semangat patriotisme dalam kalangan remaja pada hari ini. Terdapat pelbagai punca semangat tersebut semakin terkikis. Antaranya ialah………


 [H2]Dikehendaki oleh mereka


 [H3]diperoleh


 [H4]yang berjenama


 [H5]menjadi


 [H6]yang lebih aktif


 [H7]kokurikulum


 [H8]Kalau kita mengimbas, masyarakat silam hidup berkelompok….


 [H9]Dan pendedahan terhadap dunia luar…….


 [H10]sudah


 [H11]mencari


 [H12]peluang pekerjaan  yang…


 [H13]Sementelahan motif…


 [H14]Dan ini mengakibatkan ikatan….


 [H15]Mendapat kasih….


 [H16]Rempit


 [H17]Yang  berfaedah


 [H18]tiada


 [H19]Pihak sekolah hanya mengadakan aktiviti kokurikulum untuk mencukupkan syarat.


 [H20]Sila rujuk ayat H19


 [H21]Juga tidak…


 [H22]Bertanggungjawab bersama dalam hal ini bak pepatah bagai aur dengan tebing.


 [H23]Kita tidak sayugianya menuding jari kepada sesiapa pun.


 [H24]Untuk bertindak


 [H25]Ini ayat baharu. Perlu ada noktah dan dimulakan dengan huruf besar. Janganlah biarkan….


 [H26]Hendaklah berperanan….


 [H27]Masa lampau

No comments:

Post a Comment