Wednesday, May 13, 2020

Karangan: Menelaah Pelajaran oleh Dr R Dhanapal


KARANGAN CONTOH

Walaupun peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia telah ditunda, namun pelajar-pelajar hendaklah meneruskan usaha-usaha menelaah pelajaran dari sekarang. Huraikan kaedah-kaedah yang lebih berkesan untuk menelaah pelajaran.


Sijil Pelajaran Malaysia ataupun SPM merupakan satu instrumen yang paling penting dalam hidup setiap remaja di Malaysia. Hal ini dikatakan demikian kerana peperiksaan inilah yang akan menentukan masa depan pelajar mengikut minat dan potensi yang ada. Untuk mencapai keputusan yang cemerlang dalam SPM, bukanlah suatu perkara yang mudah. Namun bak kata pepatah, alah bias tegal biasa, iaitu jika seseorang pelajar menunjukkan iltizam, sudah pasti kejayaan cemerlang dalam genggaman mereka. Dalam mencapai hasrat ini, pengursan masa adalah sangat dominan. Kekadang pelajar terpaksa berjaga malam untuk menelaah pelajaran pada saat akhir.  Keadaan seumpama ini pastinya menambahkan kegelisahan dalam persediaan menempuh peperiksaan pada keesokan harinya.  Oleh itu terdapat pelbagai kaedah untuk mereka menelaah pelajaran. Jika tidak dipecahkan ruyung manakan dapat sagunya. Jadi bagi mencapai setiap satu visi, pasti ada misinya.

          Antara teknik menelaah singkat yang dapat dilakukan adalah dengan membaca nota secara berfokus dan pantas di samping mencatat serta hanya mengingati isi-isi penting.  Menurut Dr. Hassan Haji Mohd Ali, penulis buku ‘Strategi Lulus Peperiksaan dengan Cemerlang’, fokus ialah tonggak utama ketika belajar pada saat akhir. Hal ini dikatakan demikian kerana tanpa kosentrasi yang sepenuhnya, mental pelajar akan mudah dipengaruhi oleh rasa kurang yakin.  Tambahan pula kurang konsentrasi ini akan mengheret pelajar ke dunia khayalan atau fantasi yang lain. Hal ini nescaya mengganggu usaha untuk menjawab soalan peperiksaan dengan baik pada hari peperiksaan nanti.

           Selain itu, membuat latihan pengukuhan dapat membantu penguasaan sesuatu mata pelajaran terutama dari segi teknik menjawab soalan peperiksaan.  Pelajar hendaklah melakukan banyak latihan walaupun mereka dihimpit kekangan masa. Sambil menelaah, pelajar hendaklah menguji kefahaman mereka dan memberi penilaian  kendiri terhadap keupayaannya. Ukuran sebegini dapat menjadikan pelajar agar lebih berfokus kepada persoalan yang sukar atau topik yang kurang dikuasai.  Melalui cara ini pelajar dapat membaiki kelemahan diri dalam sesuatu topik. Bak kata pepatah, di mana ada kemahuan di situ ada jalan. Jadi pelajar hendaklah rajin mengatasi kelemahan mereka.


          Di samping itu, pelajar boleh menganalisis kekerapan soalan tahun-tahun lepas untuk mendapatkan gambaran tentang corak dan gaya soalan yang diajukan.  Malahan teknik belajar dengan mengingati nota ringkas yang dibuat dapat membantu pelajar untuk mengingati informasi yang banyak dengan cara yang pantas dan mudah.  Cara pembelajaran seperti ini dapat dilakukan dengan menyediakan peta minda atau carta alir bagi membantu memori untuk menyimpan maklumat dengan lebih lama melalui kesan  visual yang terdapat pada nota ringkas berkenaan.  Amalan mewarnakan perkataan penting dengan warna yang terang menggunakan pen atau menggariskannya merupakan salah satu elemen grafik yang dapat membantu pelajar untuk mengingat dengan lebih baik.   Malah peta minda yang diajarkan di sekolah oleh guru-guru hendaklah dijadikan panduan untuk menyediakan nota pendek. Teknik ini bukan sahaja menjimatkan masa, tetapi juga akan memperlihatkan hasil yang lebih positif dan berkualiti.

          Lanjutan daripadanya ialah, pembacaan yang pantas dan efektif.   Cara seumpama ini sesuai dilakukan jika sesuatu subjek yang ditelaah itu sesuatu topik yang mudah difahami dan pembacaan dibuat hanya untuk mengukuhkan lagi ingatan terhadap mata pelajaran tersebut.  Terdapat banyak kaedah dalam Internet iaitu pelajar hanya membaca secara sekilas tetapi mereka mudah memahaminya dalam sekelip mata. Walaupun kaedah ini memerlukan masa untuk dilatih, namun kesannya cukup memberangsangkan. Untuk menguasai kaedah ini, pelajar sayugianya menguasai bahasa dengan lancar dan fasih.

Seterusnya, belajar dalam kumpulan juga dapat menjana percambahan idea tentang sesuatu topik yang ditelaah.  Dalam sesuatu kumpulan perbincangan pasti ada beberapa orang pelajar yang mahir dalam sesuatu topik. Pelajar yang lemah boleh belajar daripada mereka yang mahir. Kaedah perkongsian maklumat seperti ini menjadi lebih berkesan berbanding belajar bersendirian. Hal ini dikatakan demikian kerana belajar secara bersendirian atau bersolo lebih membebankan minda terutama jika ada sesuatu yang tidak difahami. Jadi pelajar boleh mengadakan perbincangan secara tidak formal bagi mendapatkan pandangan daripada rakan kumpulan. Jika ahli kumpulan tidak dapat membantu, maka pelajar boleh mendapatkan nasihat  daripada guru-guru yang mengajarkan mata pelajaran berkenaan.

          Tuntasnya, tidak kira sesingkat mana pun tempoh untuk menelaah yang ada. Jika pelajar memanfaatkan masa dengan  sebaik-baiknya, maka otak mereka tidak perlu disumbat dan dibebankan dengan data dan fakta yang padat. Oleh itu pelajar hendaklah merancang teknik pembelajaran supaya lebih bersistematik sejak awal lagi untuk mengelakkan berlakunya tindakan menelaah secara teruburu-buru.  Pelajar hendaklah merancang penelaahannya  untuk mencapai keputusan akademik yang cemerlang. Pelajar jangan lagi memberikan pelbagai alasan untuk memulakan penelaahannya dari sekarang, bak pepatah, hendak seribu daya tak hendak seribu dalih.

(700 patah perkataan)

No comments:

Post a Comment