KARANGAN BAHASA MELAYU SPM
BAHAGIAN A
TAJUK
: USAHA-USAHA MEMUPUK JATI DIRI REMAJA
Remaja dapat ditakrifkan
sebagai seseorang yang beusia[H1] antara 12 hingga 21 tahun.
Kebanyakan remaja masih berada di bangku sekolah atau di pusat pengajian tinggi.
Menurut mantan Menteri Belia dan Sukan, Syed[H2] Saddiq bin Syed Abdul Rahman,
usia remaja merupakan waktu yang sesuai untuk seseorang dididik dan dipupuk
jati dirinya. Ketika usia setahun sejagung ini jugalah, seseorang boleh
terpengaruh dengan perkara negatif jika tiada bimbingan. Pada zaman dahulu,
remaja merupakan tulang belakang sesebuah kumpulan masyarakat. Merekalah yang
berada di barisan hadapan ketika sama-sama menjayakan sesuatu aktiviti atau
majlis. Namun demikian, dalam meniti
kehidupan pada marcapada, remaja semakin hilang jati diri dek pengaruh budaya
kuning. Isu yang sering meniti dari bibir ke bibir masyarakat ini telah
mewujudkan suatu polemik yang hebat dalam kalangan marhaen [H3] negara, malah isu ini juga
hangat diperkatakan dari warung kopi hingga persidangan di Parlimen. Persoalan
yang kini menjadi percaturan minda ialah apakah usaha-usaha bagi memupuk jati
diri remaja ?
Antara prakarsa yang afdal
bagi memupuk jati diri dalam kalangan remaja ialah kita haruslah memperkenalkan
tokoh pejuang kemerdekaan tanah air kepada mereka. Sebagai contohnya, nama dan
gambar pejuang kemerdekaan seperti Dato’ Onn Jaafar, Ahmad Boestamam, dan Tunku
Abdul Rahman perlulah diletakkan di tempat-tempat strategik seperti perpustakaan[H4] , muzium[H5] , dan pusat[H6] beli-belah sepanjang masa.
Gambar-gambar ini perlu disertakan dengan keterangan berkaitan dengan
pengorbanan tokoh-tokoh tersebut. Melalui metode ini, remaja akan menyedari
asal usul mereka dan menyedari pahit getir yang dilalui oleh pejuang
kemerdekaan bagi memajukan negara Malaysia dan meletakkan ibu pertiwi mereka
pada tahap duduk sama rendah, berdiri sama tinggi dengan negara-negara maju
yang lain. Para remaja juga akan menginsafi segala kesalahan dan kesilapan lalu
dan bertaubat untuk mengubah sikap indivualistik [H7] dan materialistik mereka. Oleh
itu, jelaslah bahawa remaja perlu mengenali tokoh-tokoh pejuang kemerdekaan
demi memupuk jati diri mereka.
Jika
disingkap dari perspektif yang berbeza, pihak kerajaan juga boleh mengadakan
kempen-kempen kesedaran dalam usaha bagi memupuk jati diri remaja. Sebagai
contohnya, kerajaan boleh menghasilkan iklan melalui pelbagai media untuk
menunjukkan kepentingan jati diri kepada remaja. Mereka boleh menggunakan media
massa dan media elektronik sebagai wadah yang signifikan bagi menjayakan
kempen-kempen tersebut. Kempen ini perlu diadakan secara konsisten sehingga
menampakkan hasil umpama genggam bara api biar sampai menjadi arang.
Sebaliknya, pihak kerajaan tidak seharusnya bersikap seperti hangat-hangat tahi
ayam dalam menjalankan kempen kesedaran ini kerana pemupukan jati diri remaja
merupakan suatu agenda besar negara. Jati diri remaja merupakan langkah awal ke
arah pemupukan semangat patriotik terhadap negara. Natijahnya, ternyatalah
bahawa kempen kesedaran tentang kepentingan jati diri yang dilaksanakan oleh
pihak kerajaan secara berterusan mampu memupuk jati diri remaja.
Bertitik
tolak daripada manifestasi di atas, penghayatan remaja terhadap mata pelajaran
Sejarah merupakan salah satu inisiatif
yang penting bagi memupuk jati diri remaja. Sebagai misalan, mata pelajaran
Sejarah yang diajarkan menggunakan metode menarik akan meningkatkan kefahaman
dan penghayatan remaja terhadap peristiwa-peristiwa sejarah yang berlaku di
negara kita. Dengan yang demikian, para remaja dapat meneladani nilai-nilai moral yang penting daripada
peristiwa-peristiwa tersebut. Kebijaksanaan guru dalam usaha untuk menarik
minat pelajar terhadap mata pelajaran ini membolehkan jati diri mereka dipupuk
sedikit demi sedikit. Selain menjadi syarat wajib lulus dalam peperiksaan Sijil
Pelajaran Malaysia, mata pelajaran Sejarah juga penting untuk menanamkan
semangat cinta akan negara dalam sanubari remaja seperti sekali membuka pura,
dua tiga hutang berbayar. Izharnya, jelaslah bahawa mata pelajaran Sejarah yang
dihayati dan dihargai akan dapat memupuk jati diri remaja.
Sebagai
menggulung segala ikhtisar yang telah dikemukakan di atas, sudah terang lagi
bersuluh bahawa usaha-usaha sebegini perlu dilakukan secara holistik oleh semua
pihak yang bertanggungjawab. Pelbagai pihak sama ada kerajaan atau badan bukan
kerajaan (NGO) perlu berganding bahu dan bersinergi agar usaha murni ini
membuahkan hasil secara berteusan dalam jangka masa panjang persis kata
peribahasa Melayu alang-alang berminyak, biar licin. Pihak kerajaan juga
mengharapkan generasi pada zaman kemodenan [H8] ini yang terdiri daripada para remaja dapat menyedari kepentingan jati diri
mereka. Mereka seyogianya sedar bahawa mereka merupakan bakal pemimpin yang
akan menerajui negara kita ke arah kemajuan dari segi pembangunan dan ekonomi.
Mereka seharusnya mengorak langkah pertama dan berinisiatif dalam hal ini
kerana persis kata orang-orang tua, di mana ada kemahuan, di situ ada jalan.
Sebagai pengitlakan, negara yang berjaya tentulah berpaksikan jati diri rakyat
sendiri kerana jati diri bangsa merupakan asas kehebatan sesebuah negara.
No comments:
Post a Comment