Tuesday, May 12, 2020

JAWAPAN LATIHAN BAHASA MELAYU CUTI PKP TINGKATAN 1 SIRI 7


JAWAPAN LATIHAN BAHASA MELAYU CUTI PKP TINGKATAN 1 SIRI 7

Cari kesalahan imbuhan dan ejaan

1.Naluri semulajadi [H1] manusia adalah keinginan [H2] hidup berkelompok dan bersatu padu.
2.Hari perpaduan yang menyambut [H3] pada 16 September pada tiap [H4] tahun
3. Kempen itu bertujuan untuk memperingatkan  [H5] rakyat tanpa mengira sepadan [H6] negeri.
4. Perayaan ini juga berperanan untuk mempupuk [H7] dan galakan [H8] semangat perpaduan pelbagai kaum di negara ini.
5. Perpaduan merupakan mangkin [H9] dalam mewujudkan kesetabilan [H10] sosial dan pembangunan sesebuah negara.
6. Suatu ikatan perpaduan yang erat perlu menjalin [H11] demi mewujudkan sebuah negara yang maju dengan memberi tumpuan kepada konsep pembangunan komunikasi[H12] .
7.  Resipi [H13] utama perpaduan ialah sikap menghormat-hormati [H14] dan tolong-menolong antara kaum.
8. Semangat ini perlu dipupuk dalam jenerasi [H15] muda sejak mereka ada [H16] di bangku sekolah rendah lagi.
9. Sikap pekauman [H17] tidak harus menjadikan [H18] amalan.
10.Warganegara yang bertanggung jawab[H19] , perlu dihindari  [H20] perasaan dengki, pilih kasih, sombong, dan pelbagai sikap buruk yang lain.

Cerakinkan kepada dua ayat tunggal

1.Masalah buli banyak berlaku dalam kalangan pelajar sekolah.
2. Pelajar sekolah tinggal di asrama.
3..Pelajar dibuli dengan teruk.
4. Buli menimbulkan trauma dalam diri mereka.
5. Pelajar dibelasah hingga mati.
6. Hal itu membimbangkan ibu bapa.
7. Usaha-usaha mengatasinya perlu dilakukan oleh ibu bapa.
8. Usaha-usaha mengatasinya perlu dilakukan oleh pihak sekolah
9. Lelaki itu berbaju labuh.
10. Lelaki itu bukan pak cik saya.

Tukarkan kepada ayat aktif

1. Kes guru bertindak kasar atau agresif terhadap pelajar sering dipaparkan oleh media massa  
2.Para guru tidak boleh kita hukum dengan sewenang-wenangnya.
3 Disiplin pelajar tidak ditekankan oleh sistem pendidikan masa kini.
4. Bahan-bahan pengajaran dengan pelbagai kemahiran perlu disediakan oleh guru.
5. Tindakan yang tegas terhadap guru yang cuai perlu diambil oleh pihak pengurusan sekolah

Nyatakan peribahasa yangs sesuai








 [H1]Semula jadi


 [H2]ingin


 [H3]disambut


 [H4]setiap


 [H5]mengingatkan


 [H6]sempadan


 [H7]memupuk


 [H8]menggalakkan


 [H9]pemangkin


 [H10]kestabilan


 [H11]dijalin


 [H12]komuniti


 [H13]resepi


 [H14]hormat-menghormati


 [H15]generasi


 [H16]berada


 [H17]perkauman


 [H18]dijadikan


 [H19]bertanggungjawab


 [H20]dihindarkan


 [H21]bagai isi dengan kuku


 [H22]bagai kacang melupakan kulit


 [H23]mulut tempayan


 [H24]sesal dahulu pendapatan sesal kemudian tidak berguna


 [H25]alah bisa tegal biasa

No comments:

Post a Comment