Dalam setiap ayat di bawah ini, terdapat satu
kesalahan bahasa.
1.Anggota
tentera itu sedang menyandang sebatang senapang ketika menjalankan tugas di
sempadan negara.
2.“Baginda
ingin beradu sekarang kerana hari sudah larut malam,” titah Sultan kepada para
pegawai istana.
3.Novel
itu telah dikaji oleh kami sebagai persediaan bagi menghadapi peperiksaan tidak
lama lagi.
4.Dalam
memastikan kestabilan politik serantau, Malaysia telah menjalinkan hubungan
yang baik dengan lain-lain negara.
Dalam setiap ayat di bawah terdapat satu
kesalahan ejaan.
1.Encik
Muhammad Yusoff telah dilantik sebagai setiausaha dan ditugaskan untuk mencatit
minit mesyuarat tersebut.
2.Puan
Siti Aafiyah meminta suaminya membeli barang keperluan dapur yang dijual di
pasaraya yang tersohor di bandar ini.
3.Beberapa
naskah akhbar terbitan tahun 70-an dan majalah lama masih ada dalam simpanan
nenekku.
Tukar ayat majmuk di bawah menjadi dua ayat
tunggal tanpa mengubah maksud asalnya.
(i) Majlis rumah terbuka itu meriah kerana
terdapat pelbagai juadah disediakan.
(ii) Mariam tidak terbaca novel yang tebal
itu.
(iii)Banglo
itu baru sahaja siap dan belum ada penghuninya.
(iv)
Saya suka belajar Bahasa Perancis manakala adik saya suka belajar Bahasa Jepun.
(v)Mereka
melompat-lompat di tepi koridor sambil menjerit dengan kuat.
Nyatakan
sama ada ayat-ayat di bawah ayat tunggal atau ayat majmuk.
1.Peserta
yang pengsan itu bernama Sulaiman. ___________
2.Adik
saya suka menonton rancangan kartun.____________
3.Wanita
yang berambut panjang itu ialah Cikgu Soon _____________
4.Sakinah
akan berasa kecewa jika dia gagal dalam pertandingan itu. _____________
5.
Encim Rahman sedang menyapu daun-daun kering. ______________
6.Kucing
itu mengiau kerana lapar.
______________
7.Cikgu
Anita memakai baju batik hari. ______________
8.Mereka
bertiga pergi ke kantin. ______________
9.Gopal
masih mempunyai datuk dan nenek.______________
10.
Hartawan itu sangat kedekut._______________
Gabungkan
ayat-ayat tunggal di bawah dengan kata hubung yang diberi supaya menjadi ayat
majmuk.
1. Ayah membaca surat khabar.
Ayah
menonton televisyen. sambil
2. Hanita tinggal di Taman Aman.
Suresh
tinggal di Taman Aman dan
3. Amran melayari internet.
Amran
mencari maklumat terbaru.
untuk
4. Kasut itu berwarna biru.
Kasut
itu sangat mahal. yang
5. Kami terkejut.
Kami
terdengar bunyi letupan. apabila
6. Halim kaya.
Halim
kedekut.
tetapi
Kemukakan peribahasa yang menggambarkan
situasi yang terdapat dalam ayat tersebut.
1.Firas
akhirnya pulang ke Malaysia setelah bekerja selama 15 tahun di luar negara dan
tidak akan kembali ke negara tersebut semula.
2.Setelah
beberapa jam adik berkurung di dalam bilik kerana tidak puas hati akan sikap
tegas kakaknya, dia akhirnya berbaik dengan kakaknya itu semula.
3.
Apabia kedua-dua pemimpin negara bertelaga maka yang menjadi mangsa ialah
rakyat yang tidak berdosa
4.Saya
amat kaget kecemerlangan Ali yang tidak diduga kerana selama ini kepandaiannya
tidak terserlah
5.
Bangsa di sesebuah negara akan hilang jika mereka tidak menuturkan bahasa
mereka.
Baca Sinopsis Kuih Bakul Limau
Mandarin oleh Mohd. Helmi Ahmad di bawah dengan teliti, kemudian jawab
soalan-soalan yang berikutnya
Mengisahkan Sim Pau, seorang ibu yang
gembira apabila menerima panggilan telefon daripada Lim Meng yang hendak pulang
beraya. Namun berita gembira itu tidak disenangi oleh Lim Pooi, si ayah yang
masih menyimpan kemarahan terhadap anak perempuannya itu. Anak bongsu keluarga
berbangsa Cina dipersalahkan atas segala musibah yang menimpa keluarga mereka
termasuklah kematian anak sulung lelaki mereka, Lim Foong. Sim Pau yang selama
ini bersabar, akhirnya bersuara menentang suaminya. Lim Pooi terkejut melihat
keberanian isterinya. Sim Pau menceritakan segala-galanya termasuklah punca
kematian Lim Foong. Lim Pooi menginsafi kesalahannya. Sehari sebelum Tahun Baru
Cina, kepulangan Lim Meng disambut dengan perasaan terharu. Akhirnya, mereka
berkumpul sebagai sebuah keluarga semula.
1.Apakah tema
cerpen ini dan buktikannya?
2. Jelaskan
persoalan Kepercayaan pada perkara khurafat dengan contoh sekali
3. Adakah Sim Pau berani menyuarakan
pendapatnya? Jika ya, apakah pendapatnya itu?
4. Mengapakah berita kepulangan Lim
Meng tidak disenangi oleh Lim Pooi?
5. Lim Meng pulang ke rumah dan
disambut oleh Sim Pau dengan pelukan. Namun dia masih ragu-ragu akan penerimaan
bapanya. Apakah teknik peristiwa ini?
6. Siapakah Sim Pau?
7. Bagi setiap teknik berikut nyatakan
contohnya.
i. Pemerian
ii. Imbas Kembali
iii. Imbas Muka
iv. Dialog
v. Monolog Dalaman
vi. Saspens
Usaha melahirkan pelajar yang cemerlang bukan sesuatu
yang mudah bagi sesebuah sekolah. Pihak sekolah menghadapi pelbagai cabaran
dalam melahirkan pelajar yang cemerlang. Huraikan
Intro
·
Sudah
terang lagi bersuluh bahawa pendidikan secara formal di sekolah
telah melahirkan ramai tokoh agung dan professional
·
Namun begitu, usaha-usaha melahirkan
masyarakat yang terdidik akan lebih membuahkan hasil sekiranya segala cabaran
yang terdapat di sekolah mampu diatasi.
·
Jika
tidak dipecahkan ruyung manakan dapat sagunya
Idea 1
·
Antara cabaran yang dihadapi oleh pihak
sekolah ialah bilangan murid yang terlalu ramai di dalam kelas.
·
Ada sekolah yang mencapai angka 45 orang
pelajar bagi kelas-kelas tertentu.
·
Kesannya, pelajar-pelajar yang sedehana
pandai dan lembap akan ketinggalan dalam pelajaran mereka. Hal ini akan
menjadikan mereka berasa rendah diri dan terpinggir.
·
Mereka tidak menghayati pepatah bagai ular menyusur akar tidak akan hilang
bisanya
Idea 2
·
Cabaran kedua yang dihadapi di semua
sekolah di negara kita ialah kemerosotan
disiplin pelajar.
·
Gejala-gejala disiplin pelajar seperti
ponteng rsekolah, melawan guru, bergaduh, menghisap rokok, merosakkan harta sekolah dan lain-lain itu telah banyak
memberi kesan negatif terhadap pengajaran dan pembelajaran di bilik darjah.
·
Guru-guru lebih banyak menghabiskan masa
untuk mendisiplinkan pelajar daripada mengajar.
·
Bak kata pepatah guru ibarat lilin, membakar diri menerangi orang lain
Idea 3
·
Cabaran seterusnya yang dihadapi oleh pihak
sekolah ialah beban kerja guru yang terlalu banyak.
·
Ini termasuklah kerja-kerja perkeranian
seperti menaip dan menyiapkan stastistik peperiksaan, mengisi dan mengemas kini
pelbagai borang serta fail pelajar.
·
Pelbagai beban tugas utama mereka di sekolah,
iaitu mengajar dan mendidik.
·
Mereka terpaksa melakukan banyak kerja bak
pepatah sambil menyelam minum air
Idea 4
·
Di samping itu, pelajar yang bekerja juga
menjadi penghalang kepada sekolah untuk
melahirkan pelajar yang cemerlang.
·
Pada masa ini, ada pelajar yang bekerja di
bengkel-bengkel, kedai makan, klinik swasta, ladang dan sebagainya.
·
Kalau adapun pelajar yang meneruskan
persekolahan, mereka hanyalah mengharapkan sijil berhenti sekolah sahaja.
·
Jika
takut dilambung ombak,jangan berumah di tepi pantai.
Pelajar hendaklah sanggup menghadapi cabaran jika mereka menginginkan kejayaan
Konklusi
·
Kesimpulannya, dunia pendidikan hari ini
menghadapi terlalu banyak cabaran dan kekangan.
·
Kesepaduan tindakan antara guru, ibu bapa dan
masyarakat, selain pihak berkuasa dituntut demi menangani cabaran ini.
·
Kesemua pihak hendaklah bekerjasama bagai aur dengan tebing untuk
merungkaikan semua cabaran ini
No comments:
Post a Comment