LATIHAN MASA CUTI PKP T2/3
1. Dalam setiap ayat di bawah, terdapat
satu kesalahan tatabahasa. Gariskan kesalahan tersebut dan tulis
jawapannya pada ruangan yang disediakan.
Anda tidak perlu menyalin ayat itu semula.
(i) Perompak yang memecah masuk ke rumah
Encik Gopal berjaya ditangkap oleh pihak polis
hasil maklumat dari orang ramai.
................................................................................................................
(ii) “Semua barang perhiasan ini
hendaklah disusun oleh kamu di atas rak di hujung sana,” kata
Puan Salina kepada pembantu rumahnya.
................................................................................................................
(iii) Inang pengasuh meminta
dayang-dayang menyediakan makanan yang enak-enak untuk
hidangan tuan puteri.
................................................................................................................
(iv) Dari semasa ke masa, ibu bapa harus
memantau aktiviti yang dilakukan oleh anak-anak di
luar rumah.
2.Keadaan Aliff Imran
______________________ menyebabkan dia tidak mahu
menyertai perlumbaan jalan kaki.
A bagai cicak makan kapur
B bagai kumbang putus tali
C bagai itik pulang petang
D bagai balak terendam
3 Siti Norhana dan Nurul Amirah
____________________________ kerana sering bergaduh walaupun perkara itu kecil.
A bagai ayam disambar helang
B bagai anjing dengan kucing
C bagai katak di bawah tempurung
D bagai melepaskan batuk di tangga
4 Kebanyakan penduduk Kampung Sungai
Batu ________________________
kerana mereka mendapat bayaran pampasan
yang tinggi daripada pihak kerajaan.
A bagai bulan jatuh ke riba
B bagai kaca jatuh ke batu
C bagai duri dalam daging
D bagai ayam disambar helang
5 Puan Zainab _________________________
kerana lima ahli keluarganya telah maut dalam kemalangan itu.
A bagai melepas anjing tersepit
B bagai dihiris dengan sembilu
C bagai ayam disambar helang
D bagai kaca jatuh ke batu
6 Oii Sik Lee dianggap
________________________ kerana tidak dapat menyesuaikan diri dengan masyarakat
setempat.
A seperti lipas kudung
B seperti ayam berak kapur
C seperti bulan penuh purnama
D seperti kera sumbang
7 Setelah kematian ayah dan ibu,
kehidupan Azira dan adik-adiknya
_________________________________ .
A bagai mendukung biawak hidup
B bagai ayam mengeram telur
C bagai pahat dengan penukul
D bagai wau putus tali
8 Encik Badarudin
_________________________ setelah menerima panggilan
ugutan dan pesanan ringkas daripada
seorang yang tidak dikenali.
A bagai mencurah air ke daun keladi
B bagai menghitung bulu kambing
C bagai berumah di tepi pantai
D bagai anjing buruk kepala
9 Mak Timah hidup susah dan terbiar
kerana tidak dipedulikan oleh anak-anak dan
jiran tetangganya
__________________________________ .
A seperti rumput di tepi jalan
B seperti tikus jatuh ke beras
C seperti mendukung biawah hidup
D seperti sudah jatuh ditimpa tangga
10 Jalan raya menuju ke Cameron
Highlands agak curam dan bengkang-bengkok
seperti
__________________________________ .
A bumi dengan langit
B aur ditarik songsang
C pinang dibelah dua
D ular kena palu
11 Setelah berjaya menjawat jawatan yang
tinggi di bandar, Kumaresan telah
melupakan ibu bapanya di kampung seperti
_________________________ .
A enau dalam belukar
B kacang lupakan kulit
C aur dengan tebing
D dakwat dengan kertas
12 Salmi Farhana berasa
_____________________ kerana gagal memecahkan
rekod dalam acara lompat tinggi.
A makan hati
B iri hati
C ada hati
D buah hati
13 Pada cuti hujung minggu, Encik Zaiman
membawa keluarganya _____________
ke taman bunga.
A ambil hati
B ambil langkah
C ambil ringan
D ambil angin
14 Sarasawaji ______________ dengan
kejayaan rakan karibnya dalam
pertandingan bercerita itu.
A makan hati
B jatuh hati
C iri hati
D ambil hati
15 Kejayaan perenang Malik Mydin merentasi
Selat Inggeris telah menjadi
_______________________ rakyat Malaysia.
A buah tangan
B buah mulut
C buah hati
D buah pena
16 ___________________ Puan Anita
apabila mendapat berita bahawa suaminya
telah meninggal dunia akibat kemalangan
jalan raya.
A Makan hati
B Hancur hati
C Besar hati
D Jatuh hati
17 ___________________ budak itu pucat
lesi ketika dijumpai terikat di sebuah
rumah kosong.
A Air muka
B Ada hati
C Ada harapan
D Air tangan
18 Perbuatan memberi atau menerima
_________________ ketika menjalankan
tugas boleh dikenakan tindakan
tatatertib.
A duit hantaran
B duit pecah
C duit raya
D duit kopi
19 Cikgu Patricia Ang tiba-tiba
_________________ apabila beliau mengetahui
anak muridnya telah meniru semasa ujian
dijalankan.
A ada angin
B atas angin
C naik angin
D khabar angin
20 Emak menjadi _________________ ketika
memilih kain yang beraneka corak dan warna di kedai itu.
A rambang mata
B lupa daratan
C serkap jarang
D lipas kudung
21 Semua murid __________________ untuk
mendengar taklimat Program Hari
Kokurikulum yang akan diadakan di Hutan
Lipur Ulu Licin, Beruas pada minggu depan.
A pasang badan
B pasang telinga
C ambil berat
D ambil hati
22 Kamaruzaman
____________________________ kerana tidak tahu
menggunakan komputer riba yang baru dibeli
oleh ayahnya.
A seperti mencurah garam ke laut
B seperti kera mendapat bunga
C seperti Belanda diberi tanah
D seperti hujan jatuh ke pasir
23 Badrul Amin memastikan semua anaknya
mendapat didikan ilmu agama yang
mencukupi kerana baginya _____________________________
.
A tepuk dada tanya selera
B segan bertanya sesat jalan
C harapkan pagar, pagar makan padi
D melentur buluh biarlah daripada
rebungnya
24 Zamir Azril tidak mengamalkan sikap
_________________________ ketika
mencari rumah rakannya di Kuala Lipis.
A buang yang keruh ambil yang jernih
B segan bertanya sesat jalan
C sambil menyelam minum air
D bagaimana acuan begitulah kuihnya
25 Sungguhpun Erra Fazira dan Umi Aida
merupakan pasangan artis yang rapat,
namun ada ketikanya mereka tidak
sependapat seperti ___________________.
A rambut sama hitam, hati lain-lain
B sambil menyelam minum air
C ukur baju di badan sendiri
D tepuk dada tanya selera
KARANGAN
Usaha melahirkan pelajar yang cemerlang bukan sesuatu
yang mudah bagi sesebuah sekolah. Pihak sekolah menghadapi pelbagai cabaran
dalam melahirkan pelajar yang cemerlang. Huraikan
Intro
·
Sudah
terang lagi bersuluh bahawa pendidikan secara formal di sekolah
telah melahirkan ramai tokoh agung dan professional
·
Namun begitu, usaha-usaha melahirkan
masyarakat yang terdidik akan lebih membuahkan hasil sekiranya segala cabaran
yang terdapat di sekolah mampu diatasi.
·
Jika
tidak dipecahkan ruyung manakan dapat sagunya
Idea 1
·
Antara cabaran yang dihadapi oleh pihak
sekolah ialah bilangan murid yang terlalu ramai di dalam kelas.
·
Ada sekolah yang mencapai angka 45 orang
pelajar bagi kelas-kelas tertentu.
·
Kesannya, pelajar-pelajar yang sedehana
pandai dan lembap akan ketinggalan dalam pelajaran mereka. Hal ini akan
menjadikan mereka berasa rendah diri dan terpinggir.
·
Mereka tidak menghayati pepatah bagai ular menyusur akar tidak akan hilang
bisanya
Idea 2
·
Cabaran kedua yang dihadapi di semua
sekolah di negara kita ialah kemerosotan
disiplin pelajar.
·
Gejala-gejala disiplin pelajar seperti
ponteng rsekolah, melawan guru, bergaduh, menghisap rokok, merosakkan harta sekolah dan lain-lain itu telah banyak
memberi kesan negatif terhadap pengajaran dan pembelajaran di bilik darjah.
·
Guru-guru lebih banyak menghabiskan masa
untuk mendisiplinkan pelajar daripada mengajar.
·
Bak kata pepatah guru ibarat lilin, membakar diri menerangi orang lain
Idea 3
·
Cabaran seterusnya yang dihadapi oleh pihak
sekolah ialah beban kerja guru yang terlalu banyak.
·
Ini termasuklah kerja-kerja perkeranian
seperti menaip dan menyiapkan stastistik peperiksaan, mengisi dan mengemas kini
pelbagai borang serta fail pelajar.
·
Pelbagai beban tugas utama mereka di sekolah,
iaitu mengajar dan mendidik.
·
Mereka terpaksa melakukan banyak kerja bak
pepatah sambil menyelam minum air
Idea 4
·
Di samping itu, pelajar yang bekerja juga
menjadi penghalang kepada sekolah untuk
melahirkan pelajar yang cemerlang.
·
Pada masa ini, ada pelajar yang bekerja di
bengkel-bengkel, kedai makan, klinik swasta, ladang dan sebagainya.
·
Kalau adapun pelajar yang meneruskan
persekolahan, mereka hanyalah mengharapkan sijil berhenti sekolah sahaja.
·
Jika
takut dilambung ombak,jangan berumah di tepi pantai.
Pelajar hendaklah sanggup menghadapi cabaran jika mereka menginginkan kejayaan
Konklusi
·
Kesimpulannya, dunia pendidikan hari ini
menghadapi terlalu banyak cabaran dan kekangan.
·
Kesepaduan tindakan antara guru, ibu bapa dan
masyarakat, selain pihak berkuasa dituntut demi menangani cabaran ini.
·
Kesemua pihak hendaklah bekerjasama bagai aur dengan tebing untuk
merungkaikan semua cabaran ini
No comments:
Post a Comment