LATIHAN MASA CUTI PKP SIRI 5 TINGKATAN 2/3
Gabungkan ayat-ayat tunggal di bawah supaya menjadi satu ayat
majmuk.
(i)
a- Nabila termenung di tepi jendela.
b- Nabila teringatkan kisah silam.
(ii)
a- Kejayaan kajian itu hasil usaha sama semua pihak.
b- Kejayaan kajian itu hasil kegigihan
semua pihak.
(iii)
a- Ibu sedang memanaskan gulai kambing.
b- Kakak membasuh pakaian kotor.
(iv)
a- Syukran tidak pergi ke padang bola.
b- Syukran menonton televisyen di rumah.
(v)
a- Farah ingin membeli komputer riba baharu ?
b- Farah ingin membeli telefon tangan
baharu ?
(vi)a-
Kerajaan telah memberi amaran tegas.
b- Amaran itu diberi kepada pemilik
kenderaan persendirian.
c- Mereka dikehendaki memasang tali
pinggang keselamatan ketiga.
Baca ayat-ayat berikut dan cari satu kesalahan ejaan dan satu
kesalahan imbuhan
(i)Walaupun
negara Malaysia sudah puluh tahun mencapai kemerdekaan namun
semangat
nasionalisma masih perlu dipupuk dalam kalangan rakyat.
(ii)
Salah satu keunikan masyarakat di negara kita ialah kegunaan dailek yang
pelbagai
berdasarkan
faktor keturunan, tempat dan juga budaya.
(iii)
Jawatan kuasa pertandingan pidato peringkat daerah telah menghadkan
penyertaan
bagi pertandingan tersebut kepada murid-murid menengah atas
sahaja.
(iv)Syahril
mudah mendapat pekerjaan di syarikat yang bernama itu kerana dia
boleh
bertutur dalam dwi bahasa.
(v)
Dia melemparkan perasaan was-was terhadap pegawai baharu itu jauh-jauh
setelah
pegawai itu membuktikan kesungguhannya untuk membangun dan
memajukan
syarikat.
(vi)
Petani moden itu menghadkan penggunaan racun serangga perosak terhadap
tanam-tanamannya
demi kelestarian alam semulajadi.
Baca ayat-ayat berikut dan betulkan kesalahannya
(i)Para
hadirin yang berada di dalam dewan telah diminta untuk meninggalkan tempat
tersebut
dengan segera oleh pihak bomba.
(ii)
Pengetua Sekolah- Pengetua Sekolah disarankan menggunakan kaedah yang
sesuai
bagi membaiki masalah disiplin di sekolah.
(iii)
Setengah pelajar sukar untuk memasuki aktiviti kemasyarakatan kerana kekangan
masa.
(iv)Walaupun
ada label halal yang dicap di pembalut coklat itu, dia tetap tidak
membelinya
kerana berasa curiga.
(v)
Saya sering menziarahi nenek kerana jauh antara rumah saya dan rumahnya kira-
kira
500 meter sahaja.
(vi)
Rakyat jelata mematuhi titah perintah Sultan Abdul Fatah untuk mereka bersiap
siaga
untuk menghadapi peperangan.
Baca setiap petikan di
bawah dengan teliti, kemudian kemukakan satu peribahasa
berdasarkan setiap
situasi tersebut.
(i)
Negara Malaysia menjadi tumpuan pekerja-pekerja dari negara jiran untuk mencari
rezeki.
(ii)
Izati suka mencari pengalaman hidup dengan berhijrah di merata-rata tempat
namun
dia
tetap berusaha menghormati adat istiadat tempat tersebut.
(iii)
Sejak Syafiq dinaikkan pangkat menjadi mandur lagaknya mengalahkan ketua
jabatan. (iv) Negara Malaysia menjadi tumpuan pekerja-pekerja dari negara jiran
untuk mencari
rezeki.
(v)
Izati suka mencari pengalaman hidup dengan berhijrah di merata-rata tempat
namun
dia
tetap berusaha menghormati adat istiadat tempat tersebut.
(vi)
Sejak Syafiq dinaikkan pangkat menjadi mandur lagaknya mengalahkan ketua
jabatan.
Setiap
kali pulang ke kampung, Encik Johan akan melalui jalan yang berliku-liku
seperti
........................................... Walaupun dia sudah biasa melalui
jalan itu,
namun
........................................... kerana pada suatu hari dia terbabas
lalu terlanggar pembahagi jalan di selekoh yang amat tajam. Sejak itu, dia
begitu berhati-
hati
ketika melalui jalan itu kerana
............................................................
Bina satu ayat berdasarkan pola ayat dasar di bawah.
(i) FN + FK
(ii) FN + FA
(iii) FN + FS
(iv) FN + FN
(v) FN + FK
(vi) FN + FA
(vii) FN + FS
Karangan
Tuliskan sebuah karangan yang panjangnya tidak lebih 180 patah
perkataan darihal tajuk berikut:
GEJALA SOSIAL DALAM KALANGAN REMAJA PADA HARI INI
Pendahuluan
Gejala sosial yang melibatkan golongan remaja bukan
sahaja menimpa remaja kelas bawahan- membabitkan kelompok remaja kelas menengah
dan atasan-gejala ini timbul kerana golongan remaja tidak mempunyai tempat
mengadu - tidak diurus dengan saksama lagi bijaksana.
Isi-isi
1. ibu bapa tidak mempunyai kemahiran dalam mendidik
anak-anak- tidak bijak menangani kesihatan mental dan emosi anak-anak muda-
perlu penguasaan terhadap perkembangan
terkini- perlu dididik bahawa jiwa remaja kini tidak sama dengan mereka- Interaksi
dengan anak-anak tidak lagi bersifat sehala.
2.Ibu bapa harus peka dan membantu remaja-perlu memahami
perubahan fizikal -perlu dibantu apabila terdapat ledakan kebolehan intelektual-
membina jati din sendiri-menjadikan emosi dan psikologi mereka mulai bebas- ibu
bapa masih mengamalkan konsep melindungi dan bukannya tempat meluahkan masalah.
3.Guru di sekolah pula bukanlah sekadar pembimbing
akademik- harus menjadi rakan kepada remaja-Guru menyelesaikan masalah
remaja-menimbulkan minat belajar- jangan asyik memberi arahan sehala sahaja- pemberontakan
jiwa perlu digahami guru-guru memberi kaunseling kepada pelajar yang bermasalah
4.Pihak berkuasa turut menyediakan ruang yang
sesuai- sediakan kemudahan seperti litar lumba-program kemasyarakatan- anjurkan
kem-kem membina sahsiah dan akhlak kepada remaja- Kementerian Belia dan Sukan
bersama Kementerian Pelajaran mengorak langkah yang proaktif
Penutup
Sesungguhnya, pelbagai gejala negatif berleluasa dalam
kalangan remaja hari ini. Oleh itu, semua pihak perlu bekerjasama membanteras
fenomena ini agar tidak timbul masalah sosioekonomi yang lebih serius.
No comments:
Post a Comment