Saturday, June 19, 2021

KERJA KURSUS PA TINGKATAN ENAM

TIADA KEJELASAN, KEPADUAN DAN KESATUAN DALAM KAJIAN KERJA KURSUS PELAJAR TINGKATAN ENAM

Saya cuma bincangkan bahagian DAPATAN KAJIAN sahaja.

Berikut ialah komen saya:

1.Pelajar dinasihatkan buat temubual dan YA atau TIDAK kerana ini dapat membantu pelajar menulis alasan/sebab dalam perenggan dapatan kajian.

2. Kejanggalannya ialah dalam soal selidik SETUJU terlalu tinggi peratusnya tetapi keputusan setelah EKSPERIMEN pula menunjukkan penurunan. Sepatutnya meningkat kerana banyak responden nyatakan jawapan yang positif dalam soal selidik

3. Perenggan-perenggan dalam dapatan kajian tidak seimbang. Ada yang 5 baris dan ada yang berbelas-belas baris.

4. Jangan longgokkan sebab/alasan/pandangan tokoh/pakar dalam sesuatu perenggan.

5. Sepatutnya semua perenggan dapatan kajian perlu dibincangkan   sebab/alasan/pandangan tokoh/pakar.

6.Dalam KK tingkatan enam, tiada satu bab yang asing untuk SOROTAN KAJIAN. Pelajar dikehendaki gabungnya dalam perenggan PENGENALAN. Jadi sebab/alasan/pandangan tokoh/pakar yang dibincangkan dalam PENGENALAN hendaklah diguna pakai sebagai bahan sokongan apabila pelajar membincangkan statistik dalam dapatan kajian.

7. Nama penulis/pakar/tokoh boleh berulang-ulang dalam perenggan dapatan kajian tetapi sebab atau alasan atau pandangan yang diberikan oleh mereka bolehlah pelbagai.

8. Dalam kajian yang sebenar, pendapat/alasan/sebab yang diberikan oleh  penulis/pakar/tokoh perlu dibincangkan terlebih dahulu dalam PENGENALAN (bab 1)  sebelum menghuraikan pendapat/alasan/sebab tersebut dalam dapatan kajian.

9. Tiba-tiba sahaja pelajar memasukkan pendapat/alasan/sebab oleh seseorang penulis/pakar/tokoh dalam dapatan kajian, tetapi nama mereka tidak disebut sama sekali dalam bahagian PENGENALAN (bab 1)

Harap dapat membantu

 

No comments:

Post a Comment