Mengapa Kita Perlu Mengkaji Hubungan Antara Pendidikan dan Masyarakat
sumber: https://www.greelane.com/ms/sains-teknikal-matematik/sains-sosial/sociology-of-education-3026280
Sosiologi pendidikan adalah subbidang yang beragam
dan bersemangat yang memaparkan teori dan penyelidikan yang berfokus pada
bagaimana pendidikan sebagai institusi sosial dipengaruhi oleh dan mempengaruhi
institusi sosial lain dan struktur sosial secara keseluruhan, dan bagaimana
pelbagai kekuatan sosial membentuk dasar, amalan, dan hasil persekolahan Walaupun pendidikan biasanya dilihat di
kebanyakan masyarakat sebagai jalan menuju pengembangan diri, kejayaan, dan
mobiliti sosial, dan sebagai tonggak demokrasi, ahli sosiologi yang mempelajari
pendidikan mengambil pandangan kritis terhadap andaian ini untuk mengkaji
bagaimana institusi itu sebenarnya beroperasi dalam masyarakat. Mereka
mempertimbangkan apa yang mungkin dimiliki oleh fungsi sosial lain, seperti
sosialisasi menjadi peranan gender dan kelas, dan apa hasil sosial yang mungkin
dihasilkan oleh institusi pendidikan kontemporari, seperti menghasilkan semula
hierarki kelas dan kaum.
PENDEKATAN TEORI DALAM SOSIOLOGI PENDIDIKAN
Ahli sosiologi klasik Perancis, Durmile Durkheim
adalah salah seorang ahli sosiologi pertama yang mempertimbangkan fungsi sosial
pendidikan. Dia percaya bahawa pendidikan moral adalah perlu bagi masyarakat
untuk wujud kerana ia menjadi asas kepada perpaduan sosial yang menyatukan
masyarakat. Dengan menulis mengenai pendidikan dengan cara ini, Durkheim
menetapkan perspektif fungsionalis mengenai pendidikan . Perspektif ini
memperjuangkan kerja sosialisasi yang berlaku di institusi pendidikan, termasuk
pengajaran budaya masyarakat, termasuk nilai moral, etika, politik, kepercayaan
agama, tabiat, dan norma. Menurut pandangan ini, fungsi sosialisasi pendidikan
juga berfungsi untuk mempromosikan kawalan sosial dan untuk mengekang tingkah
laku yang menyimpang.
The interaksi simbolik pendekatan untuk belajar pendidikan memberi
tumpuan kepada interaksi semasa proses persekolahan dan hasil daripada
interaksi. Sebagai contoh, interaksi antara pelajar dan guru, dan kekuatan
sosial yang membentuk interaksi seperti bangsa, kelas, dan jantina, mewujudkan
harapan pada kedua-dua bahagian. Guru mengharapkan tingkah laku tertentu dari
pelajar tertentu, dan harapan tersebut, apabila disampaikan kepada pelajar
melalui interaksi, sebenarnya dapat menghasilkan tingkah laku tersebut. Ini
dipanggil "kesan jangkaan guru." Sebagai contoh, jika guru kulit
putih mengharapkan pelajar kulit hitam dapat menunjukkan prestasi di bawah
purata dalam ujian matematik jika dibandingkan dengan pelajar kulit putih,
lama-kelamaan guru boleh bertindak dengan cara yang mendorong pelajar kulit
hitam untuk berprestasi rendah.
Berpunca dari teori Marx mengenai hubungan antara
pekerja dan kapitalisme, pendekatan teori konflik terhadap pendidikan mengkaji
cara institusi pendidikan dan hierarki tahap ijazah menyumbang kepada pembiakan
hierarki dan ketidaksamaan dalam masyarakat. Pendekatan ini menyedari bahawa
persekolahan mencerminkan stratifikasi kelas, kaum, dan jantina, dan cenderung
menghasilkannya semula. Sebagai contoh, ahli sosiologi telah mendokumentasikan
dalam pelbagai tetapan bagaimana "penjejakan" pelajar berdasarkan
kelas, bangsa, dan jantina secara efektif mengasingkan pelajar ke dalam kelas
buruh dan pengurus / usahawan, yang mereproduksi struktur kelas yang sudah ada
dan bukannya menghasilkan mobiliti sosial.
Ahli sosiologi yang bekerja dari perspektif ini juga
menegaskan bahawa institusi pendidikan dan kurikulum sekolah adalah produk dari
pandangan dunia, kepercayaan, dan nilai-nilai majoriti yang dominan, yang
biasanya menghasilkan pengalaman pendidikan yang meminggirkan dan merugikan
mereka yang minoriti dari segi bangsa, kelas, jantina , seksualiti, dan
kemampuan, antara lain. Dengan beroperasi dengan cara ini, institusi pendidikan
terlibat dalam pekerjaan mereproduksi kekuatan, dominasi, penindasan, dan
ketidaksamaan dalam masyarakat. Atas sebab inilah telah lama ada kempen di
seluruh AS untuk memasukkan kursus pengajian etnik di sekolah menengah dan
sekolah menengah, untuk menyeimbangkan kurikulum yang sebaliknya disusun oleh
pandangan dunia kolonial putih. Sebenarnya, ahli sosiologi mendapati bahawa
memberikan kursus pengajian etnik kepada pelajar warna yang berada di ambang
gagal atau berhenti sekolah menengah dengan berkesan melibatkan kembali dan
memberi inspirasi kepada mereka, meningkatkan purata nilai gred keseluruhan
mereka dan meningkatkan prestasi akademik mereka secara keseluruhan.
KAJIAN SOSIOLOGI PENDIDIKAN TERKENAL
Learning to Labor , 1977, oleh Paul Willis. Satu
kajian etnografi di England memfokuskan pada pembiakan kelas pekerja dalam
sistem sekolah.
Mempersiapkan Tenaga: Sekolah Asrama Elit Amerika ,
1987, oleh Cookson dan Persell . Kajian etnografi yang dibuat di sekolah
berasrama tinggi elit di AS memberi tumpuan kepada pembiakan golongan elit
sosial dan ekonomi.
Wanita Tanpa Kelas: Gadis, Bangsa, dan Identiti ,
2003, oleh Julie Bettie. Kajian etnografi mengenai bagaimana jantina, bangsa,
dan kelas berpotongan dalam pengalaman persekolahan untuk meninggalkan beberapa
tanpa modal budaya yang diperlukan untuk mobiliti sosial dalam masyarakat.
Profil Akademik: Latin, Asia Amerika, dan Jurang
Pencapaian , 2013, oleh Gilda Ochoa. Kajian etnografi di sekolah menengah
California tentang bagaimana bangsa, kelas, dan jantina berpotongan untuk
menghasilkan "jurang pencapaian" antara orang Latin dan orang Amerika
Asia.
No comments:
Post a Comment