Monday, May 17, 2021

SOSIOLOGI PENDIDIKAN

 Mengapa Kita Perlu Mengkaji Hubungan Antara Pendidikan dan Masyarakat

sumber: https://www.greelane.com/ms/sains-teknikal-matematik/sains-sosial/sociology-of-education-3026280

Sosiologi pendidikan adalah subbidang yang beragam dan bersemangat yang memaparkan teori dan penyelidikan yang berfokus pada bagaimana pendidikan sebagai institusi sosial dipengaruhi oleh dan mempengaruhi institusi sosial lain dan struktur sosial secara keseluruhan, dan bagaimana pelbagai kekuatan sosial membentuk dasar, amalan, dan hasil persekolahan  Walaupun pendidikan biasanya dilihat di kebanyakan masyarakat sebagai jalan menuju pengembangan diri, kejayaan, dan mobiliti sosial, dan sebagai tonggak demokrasi, ahli sosiologi yang mempelajari pendidikan mengambil pandangan kritis terhadap andaian ini untuk mengkaji bagaimana institusi itu sebenarnya beroperasi dalam masyarakat. Mereka mempertimbangkan apa yang mungkin dimiliki oleh fungsi sosial lain, seperti sosialisasi menjadi peranan gender dan kelas, dan apa hasil sosial yang mungkin dihasilkan oleh institusi pendidikan kontemporari, seperti menghasilkan semula hierarki kelas dan kaum.

PENDEKATAN TEORI DALAM SOSIOLOGI PENDIDIKAN

Ahli sosiologi klasik Perancis, Durmile Durkheim adalah salah seorang ahli sosiologi pertama yang mempertimbangkan fungsi sosial pendidikan. Dia percaya bahawa pendidikan moral adalah perlu bagi masyarakat untuk wujud kerana ia menjadi asas kepada perpaduan sosial yang menyatukan masyarakat. Dengan menulis mengenai pendidikan dengan cara ini, Durkheim menetapkan perspektif fungsionalis mengenai pendidikan . Perspektif ini memperjuangkan kerja sosialisasi yang berlaku di institusi pendidikan, termasuk pengajaran budaya masyarakat, termasuk nilai moral, etika, politik, kepercayaan agama, tabiat, dan norma. Menurut pandangan ini, fungsi sosialisasi pendidikan juga berfungsi untuk mempromosikan kawalan sosial dan untuk mengekang tingkah laku yang menyimpang.

The interaksi simbolik  pendekatan untuk belajar pendidikan memberi tumpuan kepada interaksi semasa proses persekolahan dan hasil daripada interaksi. Sebagai contoh, interaksi antara pelajar dan guru, dan kekuatan sosial yang membentuk interaksi seperti bangsa, kelas, dan jantina, mewujudkan harapan pada kedua-dua bahagian. Guru mengharapkan tingkah laku tertentu dari pelajar tertentu, dan harapan tersebut, apabila disampaikan kepada pelajar melalui interaksi, sebenarnya dapat menghasilkan tingkah laku tersebut. Ini dipanggil "kesan jangkaan guru." Sebagai contoh, jika guru kulit putih mengharapkan pelajar kulit hitam dapat menunjukkan prestasi di bawah purata dalam ujian matematik jika dibandingkan dengan pelajar kulit putih, lama-kelamaan guru boleh bertindak dengan cara yang mendorong pelajar kulit hitam untuk berprestasi rendah.

Berpunca dari teori Marx mengenai hubungan antara pekerja dan kapitalisme, pendekatan teori konflik terhadap pendidikan mengkaji cara institusi pendidikan dan hierarki tahap ijazah menyumbang kepada pembiakan hierarki dan ketidaksamaan dalam masyarakat. Pendekatan ini menyedari bahawa persekolahan mencerminkan stratifikasi kelas, kaum, dan jantina, dan cenderung menghasilkannya semula. Sebagai contoh, ahli sosiologi telah mendokumentasikan dalam pelbagai tetapan bagaimana "penjejakan" pelajar berdasarkan kelas, bangsa, dan jantina secara efektif mengasingkan pelajar ke dalam kelas buruh dan pengurus / usahawan, yang mereproduksi struktur kelas yang sudah ada dan bukannya menghasilkan mobiliti sosial.

Ahli sosiologi yang bekerja dari perspektif ini juga menegaskan bahawa institusi pendidikan dan kurikulum sekolah adalah produk dari pandangan dunia, kepercayaan, dan nilai-nilai majoriti yang dominan, yang biasanya menghasilkan pengalaman pendidikan yang meminggirkan dan merugikan mereka yang minoriti dari segi bangsa, kelas, jantina , seksualiti, dan kemampuan, antara lain. Dengan beroperasi dengan cara ini, institusi pendidikan terlibat dalam pekerjaan mereproduksi kekuatan, dominasi, penindasan, dan ketidaksamaan dalam masyarakat. Atas sebab inilah telah lama ada kempen di seluruh AS untuk memasukkan kursus pengajian etnik di sekolah menengah dan sekolah menengah, untuk menyeimbangkan kurikulum yang sebaliknya disusun oleh pandangan dunia kolonial putih. Sebenarnya, ahli sosiologi mendapati bahawa memberikan kursus pengajian etnik kepada pelajar warna yang berada di ambang gagal atau berhenti sekolah menengah dengan berkesan melibatkan kembali dan memberi inspirasi kepada mereka, meningkatkan purata nilai gred keseluruhan mereka dan meningkatkan prestasi akademik mereka secara keseluruhan.

KAJIAN SOSIOLOGI PENDIDIKAN TERKENAL

Learning to Labor , 1977, oleh Paul Willis. Satu kajian etnografi di England memfokuskan pada pembiakan kelas pekerja dalam sistem sekolah.

Mempersiapkan Tenaga: Sekolah Asrama Elit Amerika , 1987, oleh Cookson dan Persell . Kajian etnografi yang dibuat di sekolah berasrama tinggi elit di AS memberi tumpuan kepada pembiakan golongan elit sosial dan ekonomi.

Wanita Tanpa Kelas: Gadis, Bangsa, dan Identiti , 2003, oleh Julie Bettie. Kajian etnografi mengenai bagaimana jantina, bangsa, dan kelas berpotongan dalam pengalaman persekolahan untuk meninggalkan beberapa tanpa modal budaya yang diperlukan untuk mobiliti sosial dalam masyarakat.

Profil Akademik: Latin, Asia Amerika, dan Jurang Pencapaian , 2013, oleh Gilda Ochoa. Kajian etnografi di sekolah menengah California tentang bagaimana bangsa, kelas, dan jantina berpotongan untuk menghasilkan "jurang pencapaian" antara orang Latin dan orang Amerika Asia.

No comments:

Post a Comment