PENGENALAN
Tokoh
pendidikan merupakan orang yang sangat berharga dan berjasa di mata masyarakat
dalam bidang pendidikan yang boleh dijadikan teladan bagi generasi pada masa
kini serta pada masa akan datang. Pencapaian yang dicapai dan sumbangan yang
dicurahkan dapat dijadikan sebagai inspirasi dan motivasi bagi menjadikan
masyarakat terus berjaya. Antara tokoh yang boleh dijadikan sebagai inspirasi
ialah Dr. Dhanapal A/L Rengasamy. Beliau memainkan peranan yang amat penting
dalam bidang pendidikan terutamanya bagi subjek Pengajian Am di SMK Tinggi
Bukit Mertajam.
Suatu
kajian telah dijalankan mengenai seorang tokoh yang telah lama terlibat dalam
dunia pendidikan. Beliau ialah Dr. Dhanapal A/L Rengasamy yang merupakan
seorang guru cemerlang di SMK Tinggi Bukit Mertajam dari 2008 hingga tahun 2019. Beliau mula bertugas di sekolah ini pada tahun 1992. Dr. Dhanapal A/L Rengasamy telah banyak memberikan sumbangan serta pencapaian
yang amat bermakna terhadap warga di SMK Tinggi Bukit Mertajam. Justeru itu,
dalam mencapai sebuah kejayaan sudah tentu beliau telah banyak menempuh pelbagai cabaran semasa bergelar seorang
pendidik di SMK Tinggi Bukit Mertajam.
LATAR BELAKANG DR. DHANAPAL A/L RENGASAMY
Dr.
Dhanapal A/L Rengasamy merupakan seorang anak jati negeri Kedah. Beliau telah
dilahirkan pada 27 November 1959. Beliau berasal dari sebuah ladang getah yang
dikenali sebagai Ladang Badenoch. IBeliau dibesarkan oleh ibu dan neneknya. Mereka berdua hanya
menjadikan pekerjaan menoreh getah sebagai aktiviti rutin untuk menyara kehidupan
keluarga mereka. Walaupun, beliau dilahirkan dalam keluarga yang agak daif dan serba kekurangan, namun hal ini langsung tidak menjadi penghalang untuk beliau keluar daripada
kepompong kemiskinan yang dialami serta bangkit untuk mencapai kejayaan yang
beliau ingini. Di samping itu, Dr. Dhanapal A/L Rengasamy tidak ketinggalan
untuk mendapatkan pendidikan seawal beliau berusia 7 tahun. Justeru itu, beliau
telah mendapatkan pendidikan rendahnya di Kedah selama 6 tahun.[1]
Setelah
tamat sesi pendidikan di sekolah rendah, beliau tidak menghentikan pendidikan
setakat itu sahaja. Sebaliknya, pada tahun 1973 beliau turut meneruskan lagi
pendidikannya di Sekolah Menengah Kuala Ketil yang hanya berjarak 20 km
dari kawasan tempat tinggal beliau. Sehubungan itu, didapati bahawa Sekolah
Menengah Kuala Ketil itu merupakan sekolah luar bandar. Semasa di Sekolah
Menengah Kuala Ketil, beliau berada dan belajar di kelas tingkatan peralihan.
Difahamkan bahawa semua pelajar daripada sekolah agama, sekolah Tamil dan Sekolah
Jenis Kebangsaan Cina diwajibkan berada di dalam kelas tingkatan peralihan.
Seterusnya, pada tahun 1975, Dr. Dhanapal A/L Rengasamy telah mengambil peperiksaan Sijil Rendah Pelajaran yang dikenali sebagai peperiksaan SRP dan beliau telah berjaya mendapat gred A dalam peperiksaan tersebut. Di samping itu, beliau turut lulus dalam peperiksaan SPM yang diambil oleh beliau pada tahun 1977. Walau bagaimanapun, Dr. Dhanapal A/L Rengasamy tidak dapat melanjutkan pengajiannya ke peringkat STPM disebabkan oleh kemiskinan yang dialami oleh keluarga beliau ketika itu. Namun, beliau telah mendapat rezeki yang tidak terduga iaitu beliau telah mendapat tawaran untuk melanjutkan pengajian di maktab perguruan. Sesungguhnya, kedua-dua orang tua beliau terlalu menginginkan beliau untuk menjadi seorang guru. Jadi, tawaran ini merupakan salah satu peluang untuk beliau mencapaikan hasrat atau impian ibu bapanya.
Semasa di maktab perguruan, beliau telah mengambil jurusan PPAK AM iaitu yang lebih dikenali sebagai Pendidikan Peringkat Awal Kanak-Kanak dimana beliau boleh mengajar apa jua subjek di peringkat sekolah rendah. Setelah tamatnya pengajian beliau di maktab perguruan, beliau telah ditugaskan untuk mengajar Bahasa Melayu.
Pada tahun 1981, beliau memulakan kerjayanya sebagai seorang guru terlatih di SRJKT Ladang Scarboro, Division 2, Sungai Petani. Seterusnya, pada tahun 1982 Dr. Dhanapal A/L Rengasamy telah mengambil peperiksaan STPM sebagai calon persendirian di Sekolah Menengah Kebangsaan Batu Dua, Sungai Petani. (Kini dipanggil SKM Dato Bijaya Setia) Beliau telah berjaya memperolehi keputusan yang cemerlang dalam STPM dan disebabkan itu beliau telah layak melanjutkan pengajian di Universiti Malaya pada tahun 1983. Beliau telah mengambil jurusan Penulisan Kreatif dan Deskriptif semasa di Universiti Malaya dan beliau juga merupakan seorang mahasiswa yang aktif dalam penyuntingan , penulisan rencana, perbahasan dan penerbitan video. Pada tahun 1987 beliau telah ditugaskan di SMK Sultan Sulaiman Shah, Selangor dan kemudian beliau kembali bertugas di tempat kelahiran , iaitu di Kedah di SMK Baling pada 1991. Pada tahun 1993, beliau telah ditugaskan untuk mengajar warga SMK Tinggi Bukit Mertajam.[2]
Pada tahun 1998 beliau telah mengikuti Ijazah Sarjana dalam bidang Kesusateraan di bawah Mod Campuran, di mana beliau telah menamatkan kursus tersebut dalam setahun sahaja. Kemudian pada tahun 2003, beliau telah
berjaya melanjutkan pengajian sebagai pelajar sambilan Doktor Falsafah dan
selepas beliau lulus pengajian PHD dalam bidang Sosiologi Pendidikan dari USM
pada tahun 2007[3],
pihak Jabatan Pendidikan Negeri Pulau Pinang telah menawarkan jawatan Penolong
Kanan Kokurikulum di SMK Bukit Mertajam. Bagaimanapun beliau meletakkan jawatan setahun kemudian kerana beliau mahu menumpukan pengajaran dalam kelas. Pada tahun 2008, beliau turut
dilantik sebagai seorang Guru Cemerlang Pengajian Am pada 25 Ogos 2008 di SMK
Tinggi Bukit Mertajam.[4]
Selain itu, Dr Dhanapal telah bertemu jodoh dengan seorang gadis juga dari kampung halaman yang sama. Namanya Puan Devika. Pada tahun 1985, beliau dan Pn. Devika telah melalui proses kahwin daftar terlebih dahulu dan beliau telah melangsungkan perkahwinan dengan Pn. Devika secara adat pada tahun 1987. Dua tahun kemudian mereka menimang cahaya mata yang pertama iaitu Jaymathi Dhanapal pada tahun 1989. Beliau turut dikurniakan seorang anak lelaki yang bernama Syadhisy Dhanapal pada tahun 1991. Anak bongsunya Sharmathi Dhanapal lahir pada tahun 1994. Ketiga-tiga orang anaknya cemerlang seperti ayah mereka dalam bidang masing-masing.
PERANAN DAN SUMBANGAN DR. DHANAPAL A/L RENGASAMY
SEPANJANG BERGELAR GURU CEMERLANG PENGAJIAN AM.
Apabila memegang gelaran atau
jawatan sebagai seorang pendidik, sudah tentu Dr. Dhanapal A/L Rengasamy harus
memikul tanggungjawab yang amat besar dalam melaksanakan tugasnya sebagai
seorang guru cemerlang bagi subjek Pengajian Am. Terdapat pelbagai peranan yang
telah berjaya dimainkan oleh Dr. Dhanapal A/L Rengasamy sepanjang beliau
berkhidmat sebagai guru cemerlang di SMK Tinggi Bukit Mertajam. Antara perkara
yang amat dititikberatkan oleh beliau ialah beliau sering mendahului serta
mengutamakan sekolah terlebih dahulu. Sebagai contoh, beliau sering
melaksanakan pelbagai program untuk para pelajar di Sekolah Menengah Kebangsaan
Tinggi Bukit Mertajam.
Antara peranan yang telah dimainkan
oleh beliau sepanjang bergelar seorang pendidik ialah beliau akan sentiasa
memastikan prestasi keputusan bagi subjek Pengajian Am sentiasa meningkat dari
semasa ke semasa. Sekiranya, prestasi keputusan bagi subjek Pengajian Am tidak
memberangsangkan, beliau perlu memastikan bilangan calon yang gagal dalam
subjek Pengajian Am harus berjaya dikurangkan dari tahun sebelumnya. Sehubungan
itu, beliau juga perlu meningkatkan profesionisme dalam subjek Pengajian Am.
Sebagai contoh, Dr. Dhanapal akan membimbing guru-guru yang masih muda atau
yang masih belum mempunyai pengalaman menjadi seorang guru dan beliau juga akan
memberi tunjuk ajar kepada pelajar-pelajar di Sekolah Menengah Kebangsaan
Tinggi Bukit Mertajam.[6]
Selain itu, Dr. Dhanapal juga
sering memberikan buah fikiran ataupun idea-idea baru kepada Kementerian dan
Jabatan dari semasa ke semasa. Contohnya, apabila pihak JPN menyuruh beliau
agar memberikan ceramah di sekolah yang berdekatan, beliau harus keluar dari
sekolah pada waktu yang memang telah ditetapkan secara seragam bagi guru-guru
Pengajian Am. Antara waktu yang telah ditetapkan ialah setiap hari khamis iaitu
selepas waktu rehat. Sememangnya, pihak JPN yang telah diberikan tanggungjawab
untuk menetapkan masa bagi guru-guru Pengajian Am keluar daripada sekolah untuk
memberikan ceramah di luar.[7]
Di samping itu, beliau juga
merupakan guru pertama yang telah membuat surat secara hitam putih iaitu beliau
melaporkan kepada pengetua tentang arahan yang telah diberikan oleh pihak JPN
bahawa beliau perlu keluar untuk memberikan ceramah di beberapa sekolah yang
telah ditetapkan. Justeru itu, waktu itu juga turut diambil alih oleh guru lain
dan Dr. Dhanapal akan menggantikan semula waktu dimana beliau keluar untuk
memberikan ceramah pada hari berikutnya. Perkara tersebut turut menjadi ikutan
oleh rakan-rakan guru yang lain. Contohnya, Puan Suzi turut melakukan perkara
yang sama iaitu Puan Suzi juga menulis surat terlebih dahulu sebelum keluar
dari sekolah atas urusan-urusan tertentu. Bahkan, pengetua juga menyarankan
agar semua guru di Sekolah Menengah Kebangsaan Tinggi Bukit Mertajam membuat
surat seperti yang dilakukan oleh Dr. Dhanapal A/L Rengasamy.[8]
Seterusnya, Dr. Dhanapal A/L
Rengasamy juga memainkan peranan sebagai pemeriksa kertas peperiksaan bagi
subjek Pengajian Am, Pemikir Pengajian Am Ketua Panitia, penceramah dan
sebagainya.[9]
Terutamanya di Sekolah Menengah Kebangsaan Tinggi Bukit Mertajam, beliau sering
memberikan ceramah di Dewan SMK Tinggi Bukit Mertajam.[10]
Sehubungan itu, beliau juga perlu membuat penilaian terhadap guru-guru
cemerlang yang lain. Contohnya, Dr. Dhanapal juga telah menilai guru-guru baru
yang memohon jawatan sebagai seorang guru cemerlang. Bahkan, beliau juga perlu
memantau segala cara atau kaedah pembelajaran yang digunakan oleh guru-guru
kepada pelajar-pelajar mereka. Pemilihan yang menentukan bahawa seseorang itu
layak memegang jawatan sebagai seorang guru cemerlang haruslah dibuat bersama
Jemaah Nazir. Sebagai contoh, Dr. Dhanapal pernah pergi ke Sekolah Jenis
Kebangsaan Cina iaitu SMJK (C) Heng Ee untuk menilai beberapa orang guru yang bakal
memegang jawatan sebagai seorang guru cemerlang di sekolah itu.[11]
Sehubungan
itu, sepanjang Dr. Dhanapal A/L Rengasamy bergelar seorang pendidik di SMK
Tinggi Bukit Mertajam, beliau telah banyak memberikan sumbangan daripada segala
aspek. Sehubungan itu, beliau juga sering mengutamakan pendidikan anak-anak
didiknya berbanding hal-hal lain. Oleh itu, beliau telah melaksanakan pelbagai
bentuk program untuk meningkatkan prestasi pelajar-pelajar dalam subjek
Pengajian Am di SMK Tinggi Bukit Mertajam. Dr. Dhanapal A/L Rengasamy ini juga
tidak pernah lokek dengan ilmu yang dicurahkan kepada anak-anak didiknya serta
beliau juga tidak pernah mengeluh dalam usaha untuk membantu para pelajarnya
yang lemah dalam subjek Pengajian Am. Di samping itu, beliau telah banyak
memberikan sumbangan yang amat bermakna terutamanya kepada sekolah,
pelajar-pelajar dan para guru di SMK Tinggi Bukit Mertajam.
Antara sumbangan beliau yang
sungguh bermakna dan sentiasa diingati oleh para warga SMK Tinggi Bukit
Mertajam ialah beliau pernah mengadakan program teknik menjawab yang dikenali
sebagai Program Bestari Pengajian Am. Beliau telah menjemput para pelajar dan
guru daripada beberapa buah sekolah yang mengambil subjek Pengajian Am di
seluruh negeri Pulau Pinang. Contohnya, beliau telah mengarahkan setiap sekolah
supaya menghantar wakil daripada 10 orang pelajar serta 2 orang guru bagi
setiap sekolah. Oleh itu, dengan kehadiran pelajar-pelajar dan guru daripada
sekolah yang berlainan ini mampu mengimarahkan dan menjayakan lagi program
tersebut. Program tersebut diadakan di SMK Tinggi Bukit Mertajam, di mana
ketika itu difahamkan bahawa Abdul Rashid Bin Mansor merupakan pengetua di SMK
Tinggi Bukit Mertajam. Sehubungan itu, Dr. Dhanapal A/L Rengasamy juga sering
melaksanakan program sebegini selama dua tahun berturut-turut supaya para
pelajar terlatih serta dapat memahami teknik menjawab dengan lebih efisien.
Seterusnya, Dr. Dhanapal A/L
Rengasamy juga telah melaksanakan program untuk pelajar yang lemah atau pelajar
yang mempunyai harapan untuk lulus dalam subjek Pengajian Am. Pelajar-pelajar
ini lebih dikenali sebagai pelajar galus iaitu pelajar yang mendapat markah
antara 35% dan 40%. Walaubagaimanapun, Dr. Dhanapal masih meyakinkan pelajar-pelajar
tersebut bahawa mereka masih berpeluang untuk mendapat keputusan yang cemerlang
dalam subjek pengajian Am. Contohnya, beliau dan beberapa orang guru Pengajian
Am akan membantu dan membimbing para pelajar tersebut agar mereka dapat
mencapai gred A ataupun lulus dalam peperiksaan bagi subjek Pengajian Am.
Terdapat pelbagai teknik yang telah diajari
oleh beliau dan rakan-rakan guru dalam usaha untuk membantu para pelajar supaya
lebih memahami kehendak soalan dan sebagainya. Sejajar itu, beliau turut
mengadakan kelas tambahan bagi pelajar-pelajar galus supaya beliau dapat
melihat anak-anak didiknya berjaya pada masa hadapan.[12]
Hal ini dikatakan demikian kerana subjek Pengajian Am merupakan subjek yang
wajib lulus oleh semua pelajar sekiranya mereka ingin melanjutkan pengajian ke
peringkat universiti.
Di samping beliau menumpukan sepenuh perhatian
dan fokus terhadap pelajar, panitia, guru dan sebagainya. Dr. Dhanapal turut
mengendalikan LDP iaitu Latihan Dalam Perkhidmatan. LDP ini bertujuan untuk
membantu atau membimbing guru-guru tentang pedagogi dan cara penandaan kertas
peperiksaan Pengajian Am. Hal ini kerana Dr. Dhanapal A/L Rengasamy sendiri
mempunyai banyak pengalaman sebagai ketua panitia Pengajian Am dan pemeriksa kertas
peperiksaan Pengajian Am. Oleh itu, beliau akan berjumpa dengan guru-guru dan
membimbing mereka tentang cara penandaan dan pemarkahan yang lebih tepat dan
betul.[13]
Selain itu, sebagai seorang
setiausaha PIBG Sekolah Menengah Kebangsaan Tinggi Bukit Mertajam[14]
era 2000-an, beliau bersama AJK PIBG yang lain telah berjaya membina sebuah
makmal komputer di blok B. Dengan adanya kemudahan sebegini ia dapat memudahkan
urusan pelajar-pelajar dalam melayari Internet dan mencari maklumat tambahan
dalam menyiapkan tugasan yang diberi oleh guru. Difahamkan bahawa Dr. Dhanapal
juga telah banyak memberikan sumbangan dalam bentuk tenaga dengan menjadi
pemeriksa kertas, Ketua Pengawas STPM, SPM dan MUET. Beliau telah melaksanakan
tanggungjawab ini dari tahun 1991 sehingga 2017. Bahkan pada tahun 2004 hingga
2014, beliau juga merupakan pemikir Pengajian Am untuk JPN Pulau Pinang.
Contohnya, sebagai seorang pemikir Pengajian Am, beliau perlu membantu guru dan
pelajar dalam meningkatkan prestasi sekolah di Pulau Pinang dari semasa ke
semasa. Oleh hal yang demikian, beliau sering memberikan tunjuk ajar kepada
rakan-rakan guru yang lain tentang cara untuk menyediakan atau melaksanakan
pembelajaran yang lebih efektif serta mudah difahami oleh pelajar-pelajar.[15]
Di atas pelbagai sumbangan yang
telah dicurahkan oleh beliau, jadi selayaknya Dr. Dhanapal diberikan
penganugerahan. Contohnya, pada tahun 2004, beliau telah mendapat sijil penghargaan
dari Anugerah Perkhidmatan Cemerlang iaitu APC. Beliau turut diberikan sejumlah
wang yang bernilai RM1000. Bahkan pada tahun 2019, beliau sekali lagi diberikan
Anugerah Perkhidmatan Cemerlang. Difahamkan lagi bahawa Dr. Dhanapal turut
mendapat APC semasa memegang DG 54. Untuk pengetahuan, APC DG 54 ini biasanya
diberikan kepada Pengarah Pelajaran, Pejabat Pendidikan Daerah (PPD) dan Ketua
Sektor. Kebiasaannya guru-guru sekolah jarang sekali mendapat APC DG 54
tersebut.[16]
PENCAPAIAN DAN CABARAN DR. DHANAPAL A/L RENGASAMY SEPANJANG
BERGELAR SEORANG PENDIDIK.
Terdapat pelbagai pencapaian yang telah berjaya dicapai oleh Dr.
Dhanapal A/L Rengasamy sepanjang beliau bergelar seorang pendidik di SMK Tinggi
Bukit Mertajam. Antara pencapaian yang telah berjaya dicapai oleh Dr. Dhanapal
ialah beliau telah berjaya meningkatkan prestasi Pengajian Am dalam kalangan
pelajar. Sebagai contoh, bilangan pelajar yang gagal dalam subjek Pengajian Am
juga semakin berkurang semenjak Dr. Dhanapal mengambil alih jawatan sebagai Panitia
Pengajian Am. Sejajar itu, Dr. Dhanapal juga telah berjaya diikuti ataupun
dijadikan sebagai role model kepada rakan-rakan guru yang lain. Sebagai contoh,
Puan Che Nora mengikuti cara pembelajaran Dr. Dhanapal terhadap anak-anak
didiknya dengan memanggil pelajar-pelajar yang lemah untuk menghadiri kelas
tambahan serta Puan Che Nora turut membimbing mereka dengan pelbagai teknik
atau cara yang mudah untuk memahami sesuatu soalan. Bahkan, ketika hari cuti
Puan Che Nora turut mengadakan kelas tambahan untuk pelajar-pelajarnya.
Selain itu, Dr. Dhanapal juga pernah memegang jawatan sebagai Pengerusi
MKG iaitu Majlis Kebajikan Guru pada tahun 1993. Beliau telah berjaya membawa
masuk pegawai INTAN ataupun yang lebih dikenali sebagai Institut Tadbir Awam
Negara kampus Sungai Petani. Dr. Dhanapal telah membawa mereka ke SMK Tinggi
Bukit Mertajam untuk memberikan ceramah kepada semua guru di SMK Tinggi Bukit
Mertajam. Bahkan, beliau turut menjemput pegawai NPC iaitu National Products
Activity Corporation di Kepala Batas yang dikenali sebagai Pusat Daya
Pengeluaran Negara. Beliau menjemput orang NPC ke SMK Tinggi Bukit Mertajam
untuk memberikan taklimat atau ceramah tentang pengurusan masa, pemimpinan
berkualiti dan sebagainya.[17]
Seterusnya, beliau juga menjemput penceramah dari luar datang ke SMK Tinggi
Bukit Mertajam. Sebagai contoh, Dr. Dhanapal telah menjemput Profesor Abdullah
Hassan untuk menyampaikan ceramah beliau mengenai Pemikiran Lateral. Sebagai
contoh, Profesor Abdullah Hassan memberi ceramah mengenai pedagogi Bahasa
Melayu kepada semua guru Bahasa Melayu di SMK Tinggi Bukit Mertajam. Sehubungan
itu, Dr. Dhanapal juga telah berjaya mengadakan Program Dua Hala antara SMK
Tinggi Bukit Mertajam dengan Thailand. Difahamkan bahawa program ini semakin
mantap apabila Dr. Dhanapal melakukan sedikit pembaharuan terhadap program
tersebut. Pembaharuan yang dilakukan oleh beliau adalah disebabkan terdapat
beberapa aduan daripada pelajar-pelajar Thailand bahawa mereka dilayan dengan
tidak baik oleh keluarga angkat masing masing.
Apabila hal-hal seperti ini telah sampai ke
pengetahuan beliau, perasaan bimbang mula menyelubungi diri Dr. Dhanapal. Oleh
hal yang demikian, Dr. Dhanapal telah menyuarakan pendapat ataupun idea dengan
menempatkan pelajar-pelajar Thailand itu di Asrama SMK Tinggi Bukit Mertajam.
Keadaan ini, sudah tentu dapat menjaga keselamatan diri pelajar-pelajar
Thailand itu disebabkan kawasan asrama itu sentiasa dipantau dan dikawal oleh
warden asrama dan pengawal keselamatan. Disamping itu, apabila mereka tinggal
di asrama, secara tidak langsung mereka juga dapat menggunakan segala kemudahan
yang telah disediakan dengan sebaiknya oleh pihak asrama. Sebagai contoh,
kemudahan locker untuk menyimpan barang, tandas, seterika dan sebagainya.
Bahkan, mereka juga dapat makan bersama-sama pelajar asrama di dalam dewan
makan asrama. Malahan pelajar-pelajar asrama turut boleh mengeratkan tali
persaudaraan antara pelajar-pelajar Thailand tersebut.
Dr. Dhanapal tidak mengesyorkan pelajar-pelajar
Thailand agar tinggal di asrama selama 6 hari 5 malam tetapi penempatan
pelajar-pelajar Thailand di asrama hanya dibuat selama 3 hari 2 malam sahaja
selepas itu barulah mereka akan mengikut ibu bapa angkat masing-masing.
Seterusnya, Dr. Dhanapal juga antara guru daripada SMK Tinggi Bukit Mertajam
yang telah di jemput ke Thailand untuk menyampaikan ceramah. Antara ceramah
yang telah disampaikan oleh beliau ialah mengenai Cara-Cara Pengajaran Bahasa
Inggeris. Difahamkan bahawa sebelum ini beberapa orang guru daripada SMK Tinggi
Bukit Mertajam telah terlibat dalam program tersebut. Perkara ini sungguh
mengagumkan semua pihak. Pihak sekolah amat beruntung kerana memiliki seorang guru seperti Dr. Dhanapal A/L
Rengasamy yang sentiasa berani untuk mencuba perkara baharu dalam
pendidikannya. Keadaan ini, turut memberikan inspirasi kepada rakan-rakan guru
yang lain supaya mengikuti cara yang telah dilakukan oleh Dr. Dhanapal.[18]
Untuk pengetahuan, Dr. Dhanapal
juga pernah menjadi perantara alumni dengan SMK Tinggi Bukit Mertajam daripada
segi bentuk kewangan. Beliau telah berjaya melaksanakan tugasnya sebagai urus
setia yang menguruskan segala hal terutamanya dalam menyediakan dan menyiapkan kertas
kerja, meminta dana ataupun sumbangan daripada pihak PIBG untuk membeli hadiah
terutamanya kepada pelajar-pelajar cemerlang. Seterusnya, Dr. Dhanapal A/L
Rengasamy juga berjaya membentangkan kertas kerja yang bertajuk Pengajaran
Penulisan Berkesan di Seminar Kebangsaan Tingkatan Enam anjuran Bahagian
Pengurusan Sekolah, KPM (2009).[19]
Sepanjang Dr. Dhanapal A/L Rengasamy bergelar seorang pendidik di
Sekolah Menengah Kebangsaan Tinggi Bukit Mertajam, beliau telah banyak menempuh
pelbagai cabaran demi mencapai dan meningkatkan prestasi para pelajar dalam
subjek Pengajian Am. Cabaran-cabaran yang dihadapi oleh Dr. Dhanapal sedikit
sebanyak boleh menggugat harapan atau impian beliau yang menginginkan kejayaan
daripada aspek akademik dalam kalangan pelajar di SMK Tinggi Bukit Mertajam.
Walau bagaimanapun, Dr. Dhanapal A/L Rengasamy mengatakan bahawa sesuatu
cabaran itu sudah pasti dapat diatasi dengan pelbagai cara. Sehubungan dengan
itu, Dr. Dhanapal juga mengatakan bahawa cabaran yang dihadapi sepanjang berada
di SMK Tinggi Bukit Mertajam bukanlah penghalang untuk beliau melaksanakan
tanggungjawab sebagai guru cemerlang bagi subjek Pengajian Am.
Antara
cabaran yang terpaksa dihadapi oleh Dr. Dhanapal A/L Rengasamy sepanjang
bergelar seorang guru cemerlang bagi subjek Pengajian Am di SMK Tinggi Bukit
Mertajam ialah kurangnya kerjasama daripada pihak guru. Difahamkan bahawa
terdapat beberapa orang guru yang enggan mengikuti kaedah pembelajaran yang
telah digunakan oleh Dr. Dhanapal. Keadaan ini terjadi kerana guru-guru ingin
menggunakan kaedah pembelajaran dengan cara mereka sendiri. Kaedah pembelajaran
yang digunakan oleh Dr. Dhanapal sememangnya tidak dapat diragui lagi kerana
kaedah pembelajaran yang digunakan oleh beliau sangat memberi kesan yang
positif dalam kalangan pelajar. Hal ini dapat dibuktikan bahawa terdapat
beberapa bekas pelajar Dr. Dhanapal A/L Rengasamy yang telah berjaya memperoleh
gred A bagi subjek Pengajian Am. Terbuktilah bahawa kaedah pembelajaran yang
digunakan oleh Dr. Dhanapal semasa di dalam kelas amat berkesan. Tambahan pula,
Dr. Dhanapal mempunyai banyak pengalaman kerana beliau pernah menjadi pemeriksa
kertas peperiksaan serta semua pelajar yang mempelajari subjek Pengajian Am
dengan beliau juga mudah memahami setiap topik yang diajar. Malah, beliau juga
pernah menghasilkan kajian tindakan mengenai pengajaran Pengajian Am.
Seterusnya,
difahamkan bahawa sesetengah guru hanya menggunakan buku teks semasa pengajaran
dan pembelajaran di dalam kelas. Kaedah pembelajaran yang hanya menggunakan
buku teks sepenuhnya membuatkan para pelajar cepat berasa bosan dan mengambil
tindakan untuk tidur di dalam kelas. Oleh itu, Dr. Dhanapal A/L Rengasamy
merasakan bahawa beliau bertanggungjawab untuk membimbing rakan-rakan guru
tentang kaedah pembelajaran yang berkesan memandangkan beliau merupakan guru
yang paling senior pada ketika itu.
Selain
itu, Dr. Dhanapal A/L Rengasamy juga menghadapi pelbagai cabaran ketika beliau
bergelar sebagai Ketua Panitia bagi subjek Pengajian Am. Antara cabarannya
ialah beliau terpaksa berhadapan dengan guru-guru yang kurang berpengalaman atau
guru-guru yang baru sahaja menamatkan sesi pendidikan di universiti atau
sebagainya. Oleh sebab mereka masih baru dalam dalam industri pendidikan, jadi
Dr. Dhanapal A/L Rengasamy telah melaksanakan LDP iaitu Latihan Dalam
Perkhidmatan dalam kalangan guru-guru di SMK Tinggi Bukit Mertajam. Dengan
adanya program LDP ini guru-guru boleh menambahkan lagi pengetahuan mengenai
kaedah pembelajaran dan cara memberi pemarkahan serta menanda skrip yang betul
ketika menanda kertas peperiksaan pelajar-pelajar di SMK Tinggi Bukit Mertajam.
Tambahan
pula, pengetua juga sering menyuruh Dr. Dhanapal A/L Rengasamy memberikan
tunjuk ajar kepada guru-guru lain supaya mereka dapat meningkatkan lagi teknik
pembelajaran yang lebih efisien. Oleh itu, beliau sentiasa berjumpa dengan
guru-guru ketika mempunyai masa lapang untuk membantu mereka dalam meningkatkan
kaedah pembelajaran agar lebih menarik. Sebagai contoh, Dr. Dhanapal A/L
Rengasamy telah membimbing Pn. Siti Nazila dan Pn Suriana Binti Mat Ghani mengenai
cara pembelajaran yang lebih produktif. Memandangkan ketika itu, Pn Siti Nazila
dan Pn. Suriana masih baru serta tidak mempunyai banyak pengalaman dalam
mengajar pelajar-pelajar. Keadaan ini menyebabkan Dr. Dhanapal A/L Rengasamy
melakukan LDP bersama mereka selama dua hari dalam seminggu.
Cabaran
yang seterusnya ialah Dr. Dhanapal A/L Rengasamy terpaksa berhadapan dengan
pelbagai jenis pelajar di SMK Tinggi Bukit Mertajam. Sebagai contoh, terdapat
beberapa orang pelajar yang masih lemah dalam penguasaan Bahasa Melayu terutamanya
pelajar-pelajar yang datang dari Sekolah Menengah Kebangsaan Jalan Damai.
Difahamkan bahawa kebanyakan pelajar Cina amat lemah dalam menulis karangan
bagi subjek Pengajian Am. Bahkan, kadang kala terdapat segelintir pelajar Cina
yang tidak memahami kehendak soalan.
Pelajar-pelajar
Melayu juga mengalami masalah dalam membuat graf semasa semester dua. Hal ini
dikatakan demikian kerana mereka masih lemah dalam pengiraan untuk menentukan
skala pada graf. Tambahan pula, ada dalam kalangan mereka yang langsung tidak
mempunyai asas atau latar belakang dalam subjek Matematik. Walau bagaimanapun,
keadaan ini berjaya diatasi oleh Dr. Dhanapal A/L Rengasamy apabila beliau
telah mengambil keputusan untuk membuat kelas tambahan bagi pelajar-pelajar
yang masih lemah dalam menyiapkan pelbagai bentuk graf. Dengan adanya kelas
tambahan, Dr. Dhanapal boleh membantu dan membimbing mereka dari semasa ke
semasa serta para pelajar juga boleh menanyakan soalan sekiranya mereka tidak
memahami tentang cara penghasilan graf yang betul dan tepat.[20]
Setelah menjalankan kajian ini, penulis
boleh membuat satu kesimpulan bahawa kajian ini mampu menjadi suatu medium yang
wajar digunakan bagi memperkenalkan tokoh pendidikan yang merupakan seorang
guru cemerlang bagi subjek Pengajian Am di Sekolah Menengah Kebangsaan Tinggi
Bukit Mertajam. Beliau ialah Dr. Dhanapal A/L Rengasamy. Penulis telah dapat
mengkaji dan mengenalpasti latar belakang, peranan dan sumbangan serta
pencapaian dan cabaran beliau sepanjang beliau bergelar seorang guru cemerlang bagi
subjek Pengajian Am di Sekolah Menengah
Kebangsaan Tinggi Bukit Mertajam. Selain itu, melalui kajian ini penulis juga
dapat mengetahui sejarah hidup tokoh melalui latar belakang beliau dan boleh menjadikannya
sebagai suatu inspirasi bagi penulis serta pembaca untuk mencapai kejayaan
sendiri pada masa hadapan. Penulis juga ingin mengemukakan cadangan iaitu
kajian sebegini haruslah dijalankan dengan lebih kemas dan teratur supaya dapat
dijadikan sebagai sumber rujukan bagi pihak yang memerlukan.
NOTA HUJUNG
[1] Dr. Dhanapal A/L Rengasamy, 61 tahun, guru cemerlang Pengajian Am, Bukit Mertajam (Ditemubual pada 31 Januari, 2020)
[2] Dr. Dhanapal A/L Rengasamy, 61 tahun, guru cemerlang Pengajian Am, Bukit Mertajam (Ditemubual pada 2 Februari, 2020)
[3] Gcpengajianam “Norma Akademik Guru” http://gcpengajianam.blogspot.com/2010/10/norma-akademik-guru.html?m=1 ( Diakseskan pada 22 Januari, 2020)
[4] Sijil Penghargaan, Guru Matapelajaran Pengajian Am Sekolah Menengah Kebangsaan Tinggi Bukit Mertajam, 31 Disember, 2000.
[5] Dr. Dhanapal A/L Rengasamy, 61 tahun, guru cemerlang Pengajian Am, Bukit Mertajam (Ditemubual pada 31 Januari, 2020)
[6] Dr. Dhanapal A/L Rengasamy, 61 tahun, guru cemerlang Pengajian Am, Bukit Mertajam (Ditemubual pada 2 Februari, 2020)
[7]Blogpengajianam “Ceramah dan Teknik Menjawab Pengajian Am di HSBM” https://blogpengajianam.wordpress.com/2014/05/11/ceramah-dan-teknik-menjawab-pengajian-am-di-hsbm/ ( Diakses pada 20 Januari, 2020)
[8] Dr. Dhanapal A/L Rengasamy, 61 tahun, guru cemerlang Pengajian Am, Bukit Mertajam (Ditemubual pada 31 Januari, 2020)
[9] Sijil Penghargaan, Penceramah Bengkel Kecemerlangan Akademik MGC SMKTBM Fasa 1 Pengajian Am STPM, 4 Jun, 2010.
[10] Sijil Penghargaan, Penceramah Program Jejak Jaya, 2009.
[11] Guru cemerlang Pengajian Am “Norma Akademik Guru” http://gcpengajianam.blogspot.com/2010/10/norma-akademik-guru.html?m=1 ( Diakses pada 5 Februari,2020)
[12] Dr. Dhanapal A/L Rengasamy, 61 tahun, guru cemerlang Pengajian Am, Bukit Mertajam (Ditemubual pada 8 Mac, 2020)
[13]Guru cemerlang Pengajian Am “Norma Akademik Guru” http://gcpengajianam.blogspot.com/2010/10/norma-akademik-guru.html?m=1 ( Diakses pada 5 Februari, 2020)
[14] Sijil Penghargaan, Setiausaha PIBG Sekolah Menengah Kebangsaan Tinggi Bukit Mertajam, 26 Mac, 2005.
[15]Dr. Dhanapal A/L Rengasamy, 61 tahun, guru cemerlang Pengajian Am, Bukit Mertajam (Ditemubual pada 31 Januari, 2020)
[16]Dr. Dhanapal A/L Rengasamy, 61 tahun, guru cemerlang Pengajian Am, Bukit Mertajam (Ditemubual pada 22 Februari, 2020)
[17] Dr. Dhanapal A/L Rengasamy, 61 tahun, guru cemerlang Pengajian Am, Bukit Mertajam (Ditemubual pada 31 Januari, 2020)
[18] Dr. Dhanapal A/L Rengasamy, 61 tahun, guru cemerlang Pengajian Am, Bukit Mertajam (Ditemubual pada 22 Februari, 2020)
[19] Dr. Dhanapal “guru cemerlang Pengajian Am” https://www.google.com/url?q=https//gcpengajianam.blogspot.com/. ( Diakseskan pada 22 Januari, 2020)
[20] Dr. Dhanapal A/L Rengasamy, 61 tahun, guru cemerlang Pengajian Am, Bukit Mertajam (Ditemubual pada 31 Januari, 2020).
BIBLIOGRAFI
SIJIL
Sijil Penghargaan, Guru Mata Pelajaran Pengajian Am Sekolah Menengah Kebangsaan Tinggi Bukit Mertajam, 31 Disember 2000.
Sijil Penghargaan, Setiausaha PIBG Sekolah Menengah Kebangsaan Tinggi Bukit Mertajam, 26 Mac 2005.
Sijil Penghargaan, Penceramah Bengkel Kecemerlangan Akademik MGC Sekolah Menengah Kebangsaan Tinggi Bukit Mertajam Fasa 1 Pengajian Am STPM, 4 Jun 2010.
Sijil Penghargaan, Jawatankuasa Pelaksana Peringkat Negeri Pulau Pinang, 27 Julai 2011.
Sijil Penghargaan, Penceramah Program Jejak Jaya, 2009.
Sijil Penghargaan, Fasilitator Program Selangkah Ke Menara Gading, Ogos 2010.
Sijil Penyertaan, Seminar Kajian Tindakan Guru Cemerlang Peringkat Daerah Seberang Perai Tengah, 21 Mei 2011.
PIALA
Plak Persidangan Kebangsaan Guru Cemerlang, dirasmikan oleh MGCM Akademi Kenegaraan, 2010.
Plak Setiausaha PIBG, dirasmikan oleh Sekolah Menengah Kebangsaan Tinggi Bukit Mertajam, 26 Mac 2005.
LAMAN WEB
Blog Pengajian Am, Ceramah dan Teknik Menjawab Pengajian Am di HSBM, diakses pada 14 Mac 2020, https://blogpengajianam.wordpress.com/2014/05/11/ceramah-dan-teknik-menjawab-pengajian-am-di-hsbm/
Blog Guru Cemerlang Pengajian Am, Norma Akademik Guru, diakses pada 15 Mac 2020, http://gcpengajianam.blogspot.com/2010/10/norma-akademik-guru.html?m=
[1] Dr. Dhanapal A/L Rengasamy, 61
tahun, guru cemerlang Pengajian Am, Bukit Mertajam (Ditemubual pada 31 Januari,
2020)
[1] Dr. Dhanapal A/L Rengasamy, 61
tahun, guru cemerlang Pengajian Am, Bukit Mertajam (Ditemubual pada 2 Februari, 2020)
[1] Gcpengajianam “Norma Akademik
Guru” http://gcpengajianam.blogspot.com/2010/10/norma-akademik-guru.html?m=1 ( Diakseskan pada 22 Januari,
2020)
[1]
Sijil Penghargaan, Guru Matapelajaran Pengajian Am Sekolah Menengah Kebangsaan
Tinggi Bukit Mertajam, 31 Disember, 2000.
[1] Dr. Dhanapal A/L Rengasamy, 61
tahun, guru cemerlang Pengajian Am, Bukit Mertajam (Ditemubual pada 31 Januari,
2020)
[1] Dr. Dhanapal A/L Rengasamy, 61
tahun, guru cemerlang Pengajian Am, Bukit Mertajam (Ditemubual pada 2 Februari,
2020)
[1]Blogpengajianam “Ceramah dan
Teknik Menjawab Pengajian Am di HSBM” https://blogpengajianam.wordpress.com/2014/05/11/ceramah-dan-teknik-menjawab-pengajian-am-di-hsbm/ ( Diakses pada 20 Januari,
2020)
[1] Dr. Dhanapal A/L Rengasamy, 61
tahun, guru cemerlang Pengajian Am, Bukit Mertajam (Ditemubual pada 31 Januari,
2020)
[1]
Sijil Penghargaan, Penceramah Bengkel Kecemerlangan Akademik MGC SMKTBM Fasa 1
Pengajian Am STPM, 4 Jun, 2010.
[1]
Sijil Penghargaan, Penceramah Program Jejak Jaya, 2009.
[1] Guru cemerlang Pengajian Am
“Norma Akademik Guru” http://gcpengajianam.blogspot.com/2010/10/norma-akademik-guru.html?m=1 ( Diakses pada 5 Februari,2020)
[1] Dr. Dhanapal A/L Rengasamy, 61
tahun, guru cemerlang Pengajian Am, Bukit Mertajam (Ditemubual pada 8 Mac,
2020)
[1]Guru cemerlang Pengajian Am
“Norma Akademik Guru” http://gcpengajianam.blogspot.com/2010/10/norma-akademik-guru.html?m=1 ( Diakses pada 5 Februari,
2020)
[1]
Sijil Penghargaan, Setiausaha PIBG Sekolah Menengah Kebangsaan Tinggi Bukit
Mertajam, 26 Mac, 2005.
[1]Dr. Dhanapal A/L Rengasamy, 61
tahun, guru cemerlang Pengajian Am, Bukit Mertajam (Ditemubual pada 31 Januari,
2020)
[1]Dr. Dhanapal A/L Rengasamy, 61
tahun, guru cemerlang Pengajian Am, Bukit Mertajam (Ditemubual pada 22 Februari, 2020)
[1] Dr. Dhanapal A/L Rengasamy, 61
tahun, guru cemerlang Pengajian Am, Bukit Mertajam (Ditemubual pada 31 Januari,
2020)
[1] Dr. Dhanapal A/L Rengasamy, 61
tahun, guru cemerlang Pengajian Am, Bukit Mertajam (Ditemubual pada 22 Februari,
2020)
[1] Dr. Dhanapal “guru cemerlang
Pengajian Am” https://www.google.com/url?q=https//gcpengajianam.blogspot.com/. ( Diakseskan pada 22 Januari, 2020)
[1] Dr. Dhanapal A/L Rengasamy, 61
tahun, guru cemerlang Pengajian Am, Bukit Mertajam (Ditemubual pada 31 Januari,
2020).
BIBLIOGRAFI
SIJIL
Sijil
Penghargaan, Guru Mata Pelajaran Pengajian Am Sekolah Menengah Kebangsaan
Tinggi Bukit Mertajam, 31 Disember 2000.
Sijil
Penghargaan, Setiausaha PIBG Sekolah Menengah Kebangsaan Tinggi Bukit Mertajam,
26 Mac 2005.
Sijil
Penghargaan, Penceramah Bengkel Kecemerlangan Akademik MGC Sekolah Menengah
Kebangsaan Tinggi Bukit Mertajam Fasa 1 Pengajian Am STPM, 4 Jun 2010.
Sijil
Penghargaan, Jawatankuasa Pelaksana Peringkat Negeri Pulau Pinang, 27 Julai
2011.
Sijil
Penghargaan, Penceramah Program Jejak Jaya, 2009.
Sijil
Penghargaan, Fasilitator Program Selangkah Ke Menara Gading, Ogos 2010.
Sijil
Penyertaan, Seminar Kajian Tindakan Guru Cemerlang Peringkat Daerah Seberang
Perai Tengah, 21 Mei 2011.
PIALA
Plak
Persidangan Kebangsaan Guru Cemerlang, dirasmikan oleh MGCM Akademi Kenegaraan,
2010.
Plak
Setiausaha PIBG, dirasmikan oleh Sekolah Menengah Kebangsaan Tinggi Bukit Mertajam,
26 Mac 2005.
LAMAN WEB
Blog
Pengajian Am, Ceramah dan Teknik Menjawab Pengajian Am di HSBM, diakses pada 14
Mac 2020, https://blogpengajianam.wordpress.com/2014/05/11/ceramah-dan-teknik-menjawab-pengajian-am-di-hsbm/
Blog
Guru Cemerlang Pengajian Am, Norma Akademik Guru, diakses pada 15 Mac 2020, http://gcpengajianam.blogspot.com/2010/10/norma-akademik-guru.html?m=
LAMPIRAN
TEMUBUAL
Nama : Doktor Dhanapal A/L Rengasamy
Jantina : Lelaki
Telefon No :
011-36917517
Pekerjaan : Guru cemerlang Pengajian Am di
SMK Tinggi BM
Pada hari
jumaat, 31 Januari 2020, saya telah mengunjung ke rumah Dr. Dhanapal A/L
Rengasamy yang terletak berdekatan dengan Sekolah Menengah Kebangsaan Tinggi
Bukit Mertajam bagi mendapatkan maklumat dengan lebih terperinci mengenai
sejarah Dr. Dhanapal A/L Rengasamy sepanjang beliau bergelar seorang guru
cemerlang bagi subjek Pengajian Am di SMK Tinggi Bukit Mertajam. Saya telah
bertemu bual dengan Dr. Dhanapal yang merupakan
guru cemerlang Pengajian Am di SMK Tinggi Bukit Mertajam. Kesanggupan beliau dalam
memberikan kerjasama bagi memudahkan temu bual saya amatlah dihargai walaupun
beliau agak sibuk pada masa itu. Temu bual tersebut dijalankan pada hari
jumaat, iaitu 31 Januari 2020, pada pukul 1:20 petang hingga pukul 2:50 petang.
Berikutnya adalah kandungan temu
bual saya bersama Dr. Dhanapal A/L Rengasamy.
31 JANUARI 2020, 1:20 PETANG
Saya : Hai dan selamat petang cikgu.
Cikgu apa khabar?
Dr. Dhanapal : Saya sihat sahaja.
Saya : Jika tidak keberatan, saya
ingin menemu bual cikgu bagi mendapatkan beberapa maklumat tentang kerja kursus
saya. Boleh?
Dr. Dhanapal : Apa salahnya. Boleh
sahaja. Saya akan membantu apa yang termampu.
Saya : Baiklah saya mulakan,
bolehkah cikgu beritahu saya mengenai latar belakang cikgu terlebih dahulu.
Dr. Dhanapal : Baiklah.
Saya dilahirkan di Ladang Badenoch pada 27 November 1959 dan telah mendapat
pendidikan awal di Sekolah Rendah di Kedah dan saya telah menyambung pelajaran
di Sekolah Menengah Kebangsaan Kuala Ketil yang berjarak 20 km dari rumah saya.
Saya juga telah melanjutkan pelajaran di Maktab Perguruan dalam jurusan PPAK AM
iaitu Pendidikan Peringkat Awal Kanak-Kanak. Sehubungan itu, saya juga
menyambung pengajian di Universiti Malaya dalam jurusan Penulisan Kreatif dan
Deskriptif dan saya juga merupakan satu-satunya pelajar India yang ditawarkan
kursus itu daripada jumlah 27 orang pelajar. Saya turut melanjutkan pelajaran
dalam jurusan masters ijazah Sarjana Sastera di Universiti Sains Malaysia dan
berjaya menghabiskannya dalam setahun. Setelah itu saya tidak menamatkan
pelajaran sampai situ sahaja malahan saya melanjutkan lagi pelajaran dengan
menjadi pelajar sambilan PHD Doktor Falsafah.
Saya : Boleh saya tahu
pencapaian yang cikgu telah kecapi sepanjang bergelar seorang guru cemerlang di
Sekolah Menengah Kebangsaan Tinggi Bukit Mertajam?
Dr. Dhanapal : Saya
pernah menjadi Pengerusi MKG iaitu Majlis Kebajikan Guru dimana saya merupakan
orang pertama yang membawa masuk orang INTAN iaitu Institut Tadbir Awam Negara,
Sungai Petani. Saya telah membawa mereka untuk memberikan ceramah kepada semua
guru di SMK Tinggi Bukit Mertajam. Sehubungan itu, saya juga berjaya melakukan
program dua hala iaitu antara Sekolah Menengah Kebangsaan Tinggi Bukit Mertajam
dengan Thailand. Program dua hala tersebut semakin mantap sejak saya
memulakannya. Hal ini dikatakan kerana sebelum ini mereka komplen bahawa
pelajar-pelajar Thailand dilayan dengan tidak baik oleh keluarga angkat
masing-masing.
Saya : Sungguh besar
pencapaian ataupun kejayaan cikgu sepanjang menjadi guru cemerlang di SMK
Tinggi Bukit Mertajam. Selain itu, jika tidak keberatan bolehkah saya
mendapatkan salinan sijil-sijil dan plak cikgu yang berkaitan dengan tajuk
kerja kursus saya ini?
Dr. Dhanapal : Terima
kasih atas pujian anda. Baiklah, saya ada menyediakan beberapa sijil dan plak
yang kamu perlukan. Kamu bolehlah mendapatkan salinannya.
Saya : Terima kasih
atas segala jasa baik cikgu yang sudi menyediakan sijil-sijil tersebut dan sudi
ditemu bual.
Dr. Dhanapal :
Sama-sama. Jika ada apa-apa yang tidak lengkap, hubungilah saya.
Saya : Baiklah, terima kasih. Selamat
tinggal
Foto 1
: Gambar saya bersama beliau ketika saya berkunjung ke rumah beliau untuk menemu bual mengenai kerja kursus
sejarah.
Foto
2 : Gambar saya bersama beliau di dewan makan asrama Sekolah Menengah
Kebangsaan Tinggi Bukit Mertajam.
PROPOSAL KAJIAN
TEMA
: SEJARAH TOKOH
1.0
TAJUK: SUMBANGAN DAN PENCAPAIAN DR. DHANAPAL A/L RENGASAMY SEBAGAI GURU
CEMERLANG DI SMK TINGGI BUKIT MERTAJAM PADA TAHUN 1993-2015.
2.0 PENGENALAN
Tokoh
pendidikan merupakan orang yang sangat berharga di mata masyarakat dalam bidang pendidikan yang boleh dijadikan
teladan bagi generasi pada masa kini dan pada masa akan datang. Pencapaian yang
dicapai dan sumbangan yang dicurahkan dijadikan sebagai inspirasi dan motivasi
bagi menjadikan masyarakat terus berjaya. Antara tokoh yang boleh dijadikan
sebagai inspirasi ialah Dr. Dhanapal A/L Rengasamy. Beliau memainkan peranan
yang amat penting dalam bidang pendidikan terutamanya bagi subjek Pengajian Am
di SMK Tinggi Bukit Mertajam.
3.0 OBJEKTIF
Tujuan kajian ini dijalankan adalah untuk
mengkaji latar belakang dan sejarah perkembangan Dr. Dhanapal A/L Rengasamy
sebagai seorang guru cemerlang di SMK Tinggi Bukit Mertajam. Kajian ini juga
akan meneliti dengan lebih terperinci tentang sumbangan dan pencapaian Dr.
Dhanapal A/L Rengasamy sepanjang menjadi seorang pendidik. Selain itu, kajian
ini juga ingin mengenalpasti cabaran dan pengalaman yang dihadapi oleh beliau
sepanjang menjadi guru cemerlang di SMK Tinggi Bukit Mertajam.
4.0 PERMASALAHAN KAJIAN
Permasalahan
kajian ini ialah untuk mengetahui apakah latar belakang sejarah perkembangan
Dr. Dhanapal A/L Rengasamy sebagai seorang guru cemerlang. Selain itu, pengkaji
juga ingin mengetahui bilakah beliau bermula kerjayanya sebagai seorang guru
dan bilakah beliau dilantik sebagai guru cemerlang. Kajian ini juga adalah untuk
mengenalpasti pencapaian dan sumbangan beliau sepanjang menjadi seorang guru di
SMK Tinggi Bukit Mertajam. Melalui kajian ini pengkaji juga akan meneliti
cabaran dan pengalaman yang dihadapi oleh beliau sepanjang beliau menjadi
seorang pendidik.
5.0 SKOP KAJIAN
Pengkaji
ingin mengkaji mengenai Dr. Dhanapal A/L Rengasamy yang merupakan seorang guru
cemerlang di SMK Tinggi Bukit Mertajam. Kajian yang dijalankan ini turut
membataskan ruang kajian iaitu hanya di daerah tempat beliau menjalankan
tugasnya sebagai pendidik iaitu di SMK Tinggi Bukit Mertajam. Dari segi tempoh
kajian, kajian ini bermula dari tahun 1993 hingga 2015. Tempoh kajian ini
dipilih kerana tokoh ini berkhidmat sebagai pendidik dan telah banyak memberi
sumbangan serta pencapaian sepanjang bergelar seorang guru cemerlang.
6.0 SOROTAN KAJIAN LEPAS
Dalam
buku yang bertajuk “Prof.Diraja Ungku Aziz”, Tokoh Ekonomi Berjiwa
Masyarakat (2006) karya Rabiah Sidin, mengulas tentang Prof Ungku
Aziz yang merupakan seorang pakar ekonomi tempatan. Beliau juga adalah salah
seorang yang disegani namanya dalam kalangan masyarakat kerana beliau mempunyai
keperibadian yang patut dicontohi oleh masyarakat. Sebagai contoh, beliau
merupakan seorang yang telah menjadi penggerak dalam sistem pendidikan di
Malaysia. Dengan berpandukan buku ini, pengkaji mendapati bahawa isu-isu yang tertulis dalam buku tersebut merupakan
sesuatu perkara yang menjadikan garis panduan bagi setiap guru di negara ini
untuk terus mencurahkan bakti kepada masyarakat,bangsa,agama dan negara dalam
menjadikan anak didik mereka sebagai pelajar yang cemerlang dalam pelbagai
bidang.
Seterusnya, menurut Rabiah Sidin dalam buku yang berjudul
Tokoh Pendidikan Melayu (2007)
menceritakan tentang pengalaman, peranan, sumbangan dan identiti sebenar
tokoh-tokoh. Antara nama-nama tokoh yang disebut dalam buku tersebut ialah Tan
Sri Rashdan Haji Baba, Tan Sri Halimah Haji Muhammad dan lain-lain. Pada
pendapat pengkaji, buku tersebut sesuai dijadikan panduan kajian ini kerana Dr.
Dhanapal juga telah memainkan peranan dan memberi sumbangan yang besar kepada
masyarakat sekelilingnya dalam bidang pendidikan.
Sehubungan
itu, tokoh pendidik iaitu Awang Had Salleh yang merupakan salah seorang naib
canselor Universiti Utara Malaysia dan terkenal dengan hasil karya
kesusasteraan. Kejayaan beliau dalam menerbitkan sebuah kumpulan cerpen, sebuah
novel dan sebuah buku drama. Hal ini jelas membuktikan bakat Awang Had Salleh
sebagai seorang penulis kreatif negara ini.
7.0 KAEDAH KAJIAN
Dalam
menghasilkan kajian ini, pengkaji menggunakan tiga kaedah iaitu kepustakaan,
temubual dan kajian lapangan. Kaedah yang pertama dalam kajian ini ialah kaedah
kepustakaan yang dijalankan oleh pengkaji bagi mendapatkan segala maklumat yang
berkaitan dengan tajuk kajian. Kaedah kepustakaan ini menggunakan sumber
seperti buku-buku, internet, majalah dan laman sesawang. Disamping itu juga,
pengkaji akan menjalankan penyelidikan dengan menggunakan kaedah temubual untuk
mendapatkan segala maklumat-maklumat yang berkaitan dengan tajuk kajian. Kaedah
temubual ini merupakan kaedah yang amat penting dalam menjalankan kajian ini.
Tambahan pula, bagi memantapkan penyelidikan pengkaji turut menggunakan kaedah
kajian lapangan. Kajian lapangan ini ialah dengan mencari individu tersebut
untuk mendapatkan keterangan yang lebih lanjut tentang kajian.
8.0 PEMBAHAGIAN STRUKTUR ESEI
Penulisan
ini dapat dibahagikan kepada beberapa bahagian. Antaranya ialah pengenalan, isi
dan kesimpulan. Dalam bahagian pengenalan, Pengkaji akan menerangkan tentang
definisi tokoh dan perkembangan tokoh
secara umum. Seterusnya, di bahagian isi pula, pengkaji juga akan menghuraikan
tentang sumbangan, pencapaian dan cabaran Dr. Dhanapal A/L Rengasamy sepanjang
beliau menjadi seorang guru cemerlang di SMK Tinggi Bukit Mertajam. Sehubungan
itu, di bahagian kesimpulan pula, pengkaji akan membuat kesimpulan dengan
menyatakan apa yang akan dimanfaatkan daripada hasil kajian ini.
9.0 PENUTUP
Di
harapkan dengan adanya kajian ini, perjalanan hidup sebagai seorang pendidik
seperti Dr. Dhanapal A/L Rengasamy akan dapat dirasai oleh masyarakat dalam
menjadikan anak bangsa terus maju dan berjaya dalam pelbagai bidang yang
diceburi. Sehubungan itu, pengkaji turut membuat rumusan tentang tokoh yang
dikaji iaitu Dr. Dhanapal A/L Rengasamy yang merupakan seorang guru cemerlang
di SMK Tinggi Bukit Mertajam. Dengan ini, pengkaji berharap semoga kajian ini
dapat disiapkan dengan sepenuhnya.
10.0 BIBLIOGRAFI
Rabiah Sidin, “Buku Tokoh Pendidikan Melayu”, Ampang Press Sdn. Bhd, Shah Alam, Dewan Bahasa Pustaka, 2007.
Rabiah Sidin, “Prof Diraja Ungku Aziz”, Tokoh Ekonomi Berjiwa Masyarakat, Dewan Bahasa
Pustaka, 2006.
http://pkdeafipik.blogspot.com/2014/01/tokoh-pendidik-di-malaysia.html?m=1
No comments:
Post a Comment